Geinspireerd door Google Plus past Facebook de zogenaamde vriendenlijsten aan.
Een van de voornaamste redenen dat 'early adapters' Google Plus bijzonder prettig in het gebruik vinden, is dat je mensen opdeelt en kringen en vervolgens kiest wat je met wie wilt delen - heel snel, heel simpel.
Tot nog ontbrak die mogelijkheid op Facebook of, nou ja, was het redelijk tijdrovend en lastig om mensen in groepen op te delen, alleen met die groepen te delen, etc.
Gisteren kondigde het bedrijf van Zuckerberg echter aan dat hier
iets aan gedaan is: Ten eerste introduceert Facebook een functie genaamd Smart Lists. Deze lijsten worden automatisch gegenereerd. Zo kan aan de hand van de middelbare school waar een Facebooklid op heeft gezeten automatisch een bepaalde groep met oud klasgenoten worden aangemaakt. Deze groep wordt gevuld met Facebookvrienden die ook op deze school hebben gezeten.
Dat is natuurlijk aardig, maar niet eens bijna voldoende. En dus:
Daarnaast wordt het gemakkelijker om zelf vrienden in andere lijsten te zetten. Deze functionaliteit bestaat al even, maar was voorheen tijdrovend en onduidelijk. Facebook maakt de dienst nu eenvoudiger. Voeg je beste vrienden toe aan je Close Friends List en je zult al hun berichten direct zien in je Nieuwsoverzicht, aldus Facebook in een verklaring. Je kunt ook notificaties ontvangen als ze een update plaatsen zodat je niets belangrijks mist.
Die laatste optie is bijzonder prettig, zeker voor mensen met veel Facebookvrienden (zoals ik). Zelf selecteren wie je in je nieuws feed wilt zien en wie niet: tja, dat is wel heel erg prettig.
Ten slotte:
Via een nieuwe pagina is overigens ook een specifiek Nieuwsoverzicht van de updates van een bepaalde groep te zien. Zo wordt alle nieuwe informatie van bijvoorbeeld de groep School gebundeld om de informatie overzichtelijker te maken.
Bovendien is in te stellen welke groepen bepaalde onderdelen van het eigen profiel mogen zien, zoals werkgeschiedenis, woonplaats en specifieke voorkeuren.
Om dit nou verrassend te noemen: nee, zeker niet. Vrijwel iedere waarnemer met een beetje verstand van zaken zag deze veranderingen al van ver aankomen. Toch is het goed dat Facebook inderdaad leert van de concurrentie: er waren steeds meer power users die kritiek leverden op de website, op het gebrek aan mogelijkheden, etc. Daar wordt nu dan eindelijk iets aan gedaan.
Zo blijkt maar weer eens dat concurrentie altijd goed is - zo niet voor de bedrijven zelf, dan in ieder geval voor de consument.