Fan-tas-tisch. Het einde van de crisis is eindelijk in zicht.
Het heeft even geduurd - een paar jaar zelfs - maar de einde van de economische crisis is ein-de-lijk in zicht. Dat kan toch niet anders? Lees dit maar:
Nederlandse huishoudens hebben in november voor het eerst in bijna 2,5 jaar meer uitgegeven dan een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. De consumentenbestedingen lagen in november 0,2 procent hoger dan een jaar eerder. Die groei kwam vooral doordat er meer duurzame goederen, spullen die langer dan een jaar meegaan, werden gekocht.
Zo werden er vooral veel auto's verkocht - vergeleken met een jaar eerder, tenminste. Datzelfde gold voor kleding en schoenen. Het enige minpuntje is dat er minder uitgegeven werd aan meubelen.
Oh, excuus, dat was niet het énige minpuntje. Er is meer:
Consumenten gaven in november ruim 1 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, namen met 1,4 procent af.
Nou ja, je kunt niet alles hebben, natuurlijk. Maar goed, groei is groei. Weliswaar slechts 0,2 procent, maar hé, je moet ergens beginnen. Nu dat begin er eenmaal is zet het herstel zich ongetwijfeld door.
Ja, ja, we leven binnenkort weer in weelde en luxe! Banen in overvloed, geld dat rolt, en politici die juichend worden ontvangen door kiezers omdat ze de economie gered hebben!
Umh, of niet natuurlijk:
Het CBS is nog niet optimistisch over de verdere ontwikkeling van de uitgaven. Volgens het statistiekbureau zijn de vooruitzichten voor januari ,,vrijwel net zo ongunstig'' als in december.
Dang. So close. En dat terwijl de regering er alles aan doet om de consumentenuitgaven een flinke boost te geven!
Oh, wacht.
Natuurlijk is het gemakkelijk om cynisch te zijn, maar ik heb zowaar ook een idee om ervoor te zorgen dat Nederlanders meer gaan uitgeven: massale lastenverlagingen, voor iedereen. Ja, dat houdt in dat de staat minder kan uitgeven, maar dat is helemaal niet erg: het verschil wordt ruimschoots goed gemaakt door burgers en bedrijven die weer vertrouwen krijgen en hun portemonnee durven trekken.