Nederlandse scholen hebben geen idee hoe om te gaan met de nieuwe generatie smartphones.
Het mobieltjesbeleid op scholen is een ware chaos, aldus de Nationale Academie voor Media & Maatschappij., die zich baseert op onderzoek bij 120 basis- en middelbare scholen. Voor het onderzoek zijn 149 directieleden gesproken en veertig groepsgesprekken met 360 leerlingen gevoerd.
Enkele conclusies: Meer dan driekwart van de ondervraagde scholen zijn niet voldoende op de hoogte van de technologische mogelijkheden van de huidige generatie smartphones. Een ruime meerderheid van de scholen weet zich geen raad met de verantwoordelijkheid die individueel en mobiel mediagebruik met zich meebrengt. Het oneigenlijk gebruik van mobieltjes bestaat voornamelijk uit digitaal pesten van medeleerlingen of docenten en het misbruik van mobieltjes in de les. Meer dan 67 procent van de leerlingen luistert wel eens naar muziek (Spotify, iTunes), speelt games (Angry Birds, SmackIt), chat (pingen, WhatsApp) of google’t op het net. Ook Twitter en Facebook zijn in opkomst.
Hoe kan je tegenwoordig niet weten wat er aan de hand is?