Het kabinet gaat de kosten van autorijden verhogen terwijl de accijnsinkomsten ook al oplopen. Dat is onacceptabel.
Een wonderlijke chemische reactie: zet de die-hard automobilistenpartijen VVD en PVV bij het CDA, en prompt wordt autorijden aan alle kanten duurder. In Nederland hebben we de hoogste brandstofaccijns van heel Europa. Door de stijgende brandstofprijzen loopt vadertje Staat momenteel goed binnen. Werkend Nederland dat de auto gebruikt om op kantoor te kunnen verschijnen, brengt zo'n grote sloot geld binnen dat de overheid wel eens met een compensatie mag gaan komen. In plaats daarvan zou er in het Catshuis gesproken zijn over het terugbrengen van de onbelaste kilometervergoeding van 19 cent per kilometer naar 14 cent per kilometer. Voor woon-werkverkeer zou die zelfs helemaal afgeschaft kunnen worden.
De onderhandelaars zouden daarmee in één klap 500 miljoen euro binnenhalen. Er is ook gekeken naar de mogelijkheid de vergoeding volledig te schrappen, bevestigen meerdere bronnen rond de onderhandelingen.
Dit is echt onbestaanbaar. Het is niet eens een bezuiniging, dit is een lastenverzwaring. Als je te veel geld uitgeeft, moet je minder geld gaan uitgeven - niet je hand nog een keer extra ophouden.
We leven in tijden van recessie. Om de economie draaiend en de bevolking aan het werk te houden, is het van belang dat mensen geen al te zware eisen stellen aan het werk dat ze aannemen. Dat is althans de boodschap die vanuit het ministerie van Sociale Zaken wordt gecommuniceerd. Handen uit de mouwen, alle hens aan dek. Maar welke onverlaat komt vervolgens met het idee om werknemers die bereid zijn grote afstanden af te leggen voor hun werk, als georganiseerde misdaad te gaan behandelen?
Nederland is een klein land. Vanuit Nijmegen in Breda gaan werken is geen pretje, maar zeker ook niet onoverkomelijk. De grootste drempel is dat het werkgevers niet wordt toegestaan meer dan 60 kilometer retour onbelast te vergoeden. Op Randstad-afstanden scheelt het zo'n 200 euro in de maand, omgerekend naar bruto-salaris dus 250 à 350 euro. Dat is veel geld als je onder modaal zit. En dat is al helemaal veel geld als de heren Wilders, Rutte en Verhagen tot de conclusie komen dat dat bedrag best verdubbeld kan worden. Het wordt alleen maar erger als de brandstofprijzen blijven stijgen.
Volgens het Algemeen Dagblad zou deze kaasschaaf-maatregel 500 miljoen euro opleveren. Voor dat geld zou ik toch maar gewoon de arbeidsmarkt aanpakken. Levert drie keer zoveel op en is een daadwerkelijke besparing in plaats van een lastenverzwaring. Wat de economie verder nodig heeft is juist een verhoging van de kilometervergoeding. Door de stijgende accijns-inkomsten is dat best te regelen.