Volgens een recent KPMG onderzoek zullen de internet bestedingen van Chinese consumenten de komende jaren exploderen.
Dat is natuurlijk goed nieuws. Niet alleen voor de Chinezen zelf, maar vooral voor het Westerse blok VS-EU, en dat blok kan wel wat groei gebruiken, om het eufemistisch uit te drukken. Met name het online aankopen van producten en diensten zou een hoge vlucht nemen. Deze maand werd bekend dat de Chinese internetwinkel
Alibaba naar de beurs gaat. Alibaba heeft 231 miljoen klanten en 8 miljoen verkopers. Met de beursgang (in de VS) wil het bedrijf vers kapitaal ophalen om verder te kunnen groeien. Analisten schatten de beurswaarde op zo'n 168 miljard US-dollar, omgerekend ongeveer 120 miljard euro. Volgens bronnen wil Alibaba een belang van circa 12 procent vrij verhandelbaar maken. Daarmee zou de beursgang een waarde hebben van zo'n 20 miljard dollar.
Vorig jaar maakte het bedrijf een nettowinst van ruim 3,5 milard US-dollar op een omzet van bijna 8 miljard: een winstmarge van bijna 45 procent. Dat is gigantisch. De meeste omzet haalt het bedrijf uit twee commerciële sites Taobao en Tmall. Vorig jaar werd gezamelijk voor zo'n 240 miljard dollar verhandeld op die sites. Om een idee te geven: dat is dubbel zoveel als Amazon en drie keer zoveel als bij E-bay. Er zijn nu eenmaal erg veel Chinezen in de wereld...
En de groei van internetwinkelen zet zich volgens KPMG ook door. KPMG onderzocht ook de motivatie van de Chinese consument om te kiezen voor online winkelen. Als belangrijkste motivaties kwamen hierbij naar voren: de prijs (74%) en tijdswinst (55%), gevolgd door het gemak om prijzen te vergelijken (47%). Aan de negatieve kant werden een moeilijke controle op de authenticiteit van de producten (78%) en het niet kunnen testen van de gewenste aankoop (70%) het meest vermeld. De angst voor een slechtere dienst na verkoop (41%) bleek minder doorslaggevend. De algemene verwachting is, dat het Chinese internetwinkelen vier maal zo groot wordt als in de VS.
Onderstaande grafiek laat de groei zien van het Amerikaanse Amazon.com:
Als de verwachting van KPMG uitkomt, en de Chinese markt inderdaad viermaal zo groot wordt als de Amerikaanse, dan staat Alibaba nog wat te wachten..
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter.