Minister Ollongren (MBZK) organiseert voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en het Europees Parlement een bewustwordingscampagnes om burgers te informeren over nepnieuws. Volgens Ollongren is dit noodzakelijk omdat het voor burgers lastig is vast te stellen wat wel en geen nepnieuws is. Daarom is ze van plan 'handvaten' aan te reiken voor het herkennen van nepnieuws. Dit is nodig omdat nepnieuws wellicht effect heeft op de samenleving: "We moeten niet naïef zijn, maar erkennen dat het mogelijk invloed heeft gehad", aldus de bewindsvrouw van D66. Ollongrens rationale voor de organisatie van de bewustwordingscampagne is het idee dat het vertellen van nepnieuws effect kan hebben op de samenleving. Dit te denken is niet naïef. Nepnieuws is een specifieke
communicatie-uiting met een specifiek frame. De informatie gepresenteerd binnen het frame kan bijvoorbeeld bestaan uit een afbeelding van een scheerapparaat, een logo van Philips en een tekst met daarin informatie over de functies van het apparaat. Tezamen vormen zij in de specifieke vorm een frame. Bijvoorbeeld een poster te zien bij de bushalte. Nu weet ik niet of zo'n marketingposter onder nepnieuws valt, maar wellicht dat mevrouw Ollongron daar meer over kan vertellen.
Een keer zo'n poster zien heeft weinig effect, maar voortdurende blootstelling aan specifieke uitingen dragen bij aan het ontwikkelen van een houding tegenover het merk. In het geval van een poster van Philips het merk Philips. Communicatie heeft dus effecten, daar heeft Ollongron gelijk in. Experimenteel onderzoek, waarvoor Tversky & Kahneman een Nobelprijs ontvingen, suggereerde dat boodschappen ook effect hebben op de keuzes die patiënten maken om wel of niet tot een behandeling over te gaan. Nepnieuws zou dus zomaar effect kunnen hebben op politieke keuzes, bijvoorbeeld tijdens de verkiezingen.
De problematiek van nepnieuws wordt door Brandpunt+ als volgt geïllustreerd: Facebook staat het toe berichten met onjuiste informatie als gesponsorde content weer te geven. Het probleem hiervan is dus de invloed van die boodschap bijvoorbeeld tijdens de verkiezingen. Tegelijkertijd zijn er tal van politieke partijen die ook communciatiecampagnes organiseren en daarbij claims doen die zij vaak niet kunnen waarmaken. Aan Ollongren nu de taak om dit abstracte concept eens onder de aandacht te brengen.