De betáversie van de vernieuwde AdWords interface is inmiddels alweer even gepresenteerd. De meeste gebruikers kunnen de nieuwe interface testen, alle features zijn, of komen op korte termijn online in de nieuwe interface van Adwords.
Tegen het einde van dit jaar, waar we al bijna zijn aanbeland, zal de nieuwe interface volledig worden uitgerold door Google. Hieronder vind je een overzicht van enkele nieuwe functies die je straks in de nieuwe interface tegen zult gaan komen.
Heatmaps en bar charts
De mogelijkheden voor het analyseren van data worden flink uitgebreid. Je krijgt hierdoor nog meer inzicht in de prestaties van je PPC-campagnes. Er komen diverse heatmaps en bar charts bij om de prestaties te controleren, zodat je op basis hiervan je campagnes kunt gaan optimaliseren.
Websiteaanbiedingen promoten
Op dit moment is het nog zo dat je genoodzaakt bent de kortingsactie te vermelden in de advertentietekst of hier een advertentieextensie voor te gebruiken. Zonde van de advertentieruimte! Er komt een nieuwe extensie beschikbaar, namelijk de promotie-extensie. Hiermee kan advertentieruimte worden bespaard en naar alle waarschijnlijkheid zullen er met deze nieuwe optie hoge CTR’s worden gegenereerd.
Nieuwe aanduidingen
Je raakt gewend aan termen in Google AdWords, zeker wanneer je er regelmatig mee aan de slag gaat. De termen Bid Only en Target and Bid zullen je dan ook bekend voorkomen. De kans bestaat dat je in de nieuwe interface eindeloos gaat zoeken naar deze termen. Tevergeefs, want deze worden vervangen. Observations zal de term Bid Only gaan vervangen en Target and Bid wordt in de nieuwe interface vervangen door Targeting.
Customer journey analyse
Het analyseren van de customer journey is natuurlijk heel belangrijk. Nu wordt dit door de meeste bedrijven gedaan via AdWords zelf of via Google Analytics. Prima programma’s, maar het kan nog beter. Er komt namelijk een compleet nieuwe functie beschikbaar voor het analyseren van de customer journey en de verkoopfunnels. Deze nieuwe functie verschijnt onder de naam Google Attribution.
Demografische targeting mogelijkheden
Een bieding kan op dit moment al worden verhoogd voor bepaalde groepen. Je kunt een bieding verhogen op heren of dames, maar ook op een specifieke leeftijdsgroep. De mogelijkheden binnen demografische targeting worden verder uitgebreid met ouderlijke status en gezinsinkomen.
Campagnedoelen bepalen
Google AdWords wordt door veel bedrijven volop gebruikt, maar voor andere bedrijven is het allemaal een beetje ‘abracadabra’. Er wordt met enige regelmaat door ondernemers gezegd dat AdWords niet werkt. Dit heeft niet altijd iets met AdWords te maken, maar het kan alles te maken met de manier waarop er wordt omgegaan met de functies en instellingen. Google wil het voor iedereen makkelijker maken om AdWords te gebruiken. Er komt in de nieuwe AdWords interface dan ook een mogelijkheid om per campagne aan te geven wat het doel van de campagne is. Wanneer je dit aan hebt gegeven zoekt Google hier de aanbevolen instellingen bij. Zo kun je hier niet meer de mist mee ingaan. Je kunt aangeven of de campagne is bedoeld om meer verkeer naar de website te krijgen, om meer sales te realiseren of om meer leads te genereren. Lukt het je niet een campagne succesvol in te richten? Schakel dan een Adwords specialist in!
Landingspages testen
Een andere nieuwe functie die voor veel bedrijven interessant zal zijn is de integratie met Google Optimize. De tool Google Optimze ken je wellicht al. Deze tool maakt het mogelijk om zelf nieuwe landingspages aan te maken. Vervolgens heb je de optie om deze te testen en, indien nodig, te optimaliseren. Deze nieuwe pagina’s kunnen hierna makkelijk op keywords, advertentiegroepen of specifieke campagnes worden toegepast. Hier is AdWords Integration dan weer voor.
Meer functies in de nieuwe AdWords interface
Dit is nog slechts een selectie van de nieuwe functies, veranderingen en aanvullingen die je in de nieuwe AdWords interface tegen zult komen. Uiteindelijk wordt Google AdWords met deze interface, die eind dit jaar zal worden gelanceerd, makkelijker en effectiever voor alle bedrijven.