De kopieermachine van de partij van Rob Jetten (D66) draait weer op volle toeren. De zogenaamde onderwijspartij wist niet wat ze aan moesten met de CITO-toets en Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66) pleitte voor het omdraaien van het toetsing- en adviesmoment. Hierdoor zou éérst een advies worden gegeven over de vervolgopleiding en pas daarna zou de CITO-toets volgen. Hierdoor zouden leerkrachten advies moeten uitbrengen zonder de belangrijke informatie van de CITO-toets!
Gelukkig was parlementair verslaggever Ernst Lissauer aanwezig in de
Tweede Kamer om een aantal vragen te stellen aan
Harm Beertema (PVV). Op de beelden is te zien hoe dhr. Beertema (PVV) het nog één keer uitlegt. Al jaren pleit hij ervoor dat in het basisonderwijs het CITO-toetsingsmoment plaatsvindt vóórdat er adviezen worden gedaan over de plaatsing van een kind in het middelbaar onderwijs. De reden? Door eerst te toetsen en pas daarna een advies te geven beschikken docenten over een objectief meetinstrument op basis waarvan ze de adviezen uitdelen.
Vrij logisch. Maar niet voor
D66.
Dit idee is iets waar de
PVV'er al zes jaar in de Tweede Kamer mee rondloopt. Iets waar hij ook al zes jaar lang moties voor indient. Maar, telkens wanneer Beertema zijn moties indiende werden ze afgewezen, zo stelt hij in het interview met Lissauer. Waarschijnlijk omdat het een 'PVV-motie' was. Hoe het ook zij, in ieder geval bleek het voorstel nu ineens wél te voldoen aan de hoogstaande eisen van Paul van Meenen (D66), die het voorstel door de kopieermachine haalde en zelf indiende!
Blijkbaar is het niveau van D66 op het thema onderwijs dusdanig gedaald, dat ze zelfs de ideeën van hun aartsrivaal de PVV indienen. Het is jammer dat D66 de ideeën van de PVV verwerpt, maar dan vervolgens zelf het idee kopieert en claimt. Natuurlijk is het prima om ergens tegen te zijn, maar dien hetzelfde voorstel dan niet in! Hierdoor lijkt de partij van Jetten lekker makkelijk te willen scoren, maar komt ze vooral ook kleingeestig over.