Het Amerikaanse Ministerie van Justitie en de Federal Trade Commission gaan de nieuwe abonnmentsdienst van Apple, waarbij uitgevers en mediabedrijven via apps abonnementen op media zoals kranten en tijdschriften kunnen aanbieden, zeer nauwlettend in de gaten houden.
Dit omdat de dienst de uitgevers van content zou
benadelen.Het probleem is als volgt:
Er moet in de app een mogelijkheid zijn om een abonnement af te sluiten. Geen probleem, zou je denken, alleen maar handig. Ja. Het probleem zit 'm er echter in dat dit alleen maar via de Apple Store kan - en dan strijkt Apple 30% op van het abonnementsgeld.
Buiten de applicatie om mogen uitgevers ook abonnementen aanbieden voor hetzelfde bedrag (en daar krijgt Apple dan geen rooie cent van), maar ze mogen niet binnen de applicatie zelf linken naar dit soort abonnementen.
En dat vinden de FTC en het ministerie van justitie niet prettig.
Hoewel ik wel kan begrijpen dat men wil voorkomen dat Apple uitgevers uitknijpt bestaat de mogelijkheid dus wel om het buiten de Apple Store om te doen. Daarnaast dwingt niemand uitgevers gebruik te maken van deze dienst. Aangezien Apple het allemaal op poten heeft gezet is het logisch dat het hier ook goed aan wil verdienen. Of buitenstaanders dat nu leuk vinden of niet.