De Grand Prix van Italië staat dit weekend op de agenda. Dat is hartstikke leuk. Monza. Historisch. Geweldig. Zeker ook omdat Red Bull normaal gesproken goed is daar. Helaas is er slecht nieuws voor ons Max Verstappen-fans. Experts zeggen dat het probleem van Red Bull veel dieper zit dan een paar technische issues die snel opgelost kunnen worden. Dit kon weleens een heel vervelend weekend worden. In Zandvoort leek het nergens op wat Red Bull deed. Ja, Max eindigde nog op de tweede plek, maar dat kwam niet doordat zijn bolide zo goed was. Het was vreselijk.
McLaren was sneller en
Ferrari minstens net zo snel. Uiteindelijk eindigde Max op meer dan 20 seconden achterstand van racewinnaar
Lando Norris. Het leek negens op.
Voor Monza maak je je dan sowieso al zorgen. Maar wacht, het wordt nog erger. Ferrari heeft namelijk een update voor dit weekend, waardoor ze Red Bull waarschijnlijk passeren. Dan is Red Bull dus op zijn minst het derde team... en mogelijk zelfs het vierde team, want ik verwacht ook flink wat van Mercedes.
Voor RacingNews365 sprak presentator Joris Mosterdijk met voormalig Formule 1-engineer Ernst Knoors. Die werkte in het verleden onder meer bij Ferrari. In de Formule 1. De man weet dus waar hij het over heeft.
Knoors heeft een duidelijke waarschuwing voor ons Verstappen-fans: de problemen bij Red Bull zitten veel dieper dan een paar technische issues die je wel even oplost. Er zitten updates in de auto die niet alleen niet werken, maar die een negatief effect hebben. Daardoor moet Red Bull nu zoeken naar de oorzaak: welke precieze updates zijn het probleem?
"Ik vind het altijd een veeg teken als je probeert terug te gaan in je stappen," zegt Knoors daarover. Want dat is wat Red Bull nu doet. Ze proberen de updates te ontmantelen, terug te gaan in de tijd, dingen weg te halen en eraf te snijden, en dan te kijken: wat werkt wel en wat werkt niet?
"Dit betekent dat er ergens in die keten iets fout gaat," legt de engineer uit. "De keten van componenten ontwikkelen, componenten testen, en alle tools die je in de fabriek hebt [...], met al die tools wil je zeker weten dat als je een update brengt, dat die ook werkt. Daar waren zij altijd redelijk goed in. Maar die zekerheid is weg."
"Als je begint met het testen van een vloer van eerder in het seizoen tegenover een vloer van later in het seizoen" zoals Red Bull gedaan heeft in Zandvoort, "dat is een beetje een indicatie dat ze toch de weg kwijt zijn." En dat, zegt Knoors, moet wel gelinkt zijn aan "wat er achter de schermen bij Red Bull aan de hand is."
Dat gaat dan onder meer over het vertrek van sterdesigner Adrian Newey, maar ook dat is niet het enige probleem. "Als je gaat kijken wie er nu allemaal in recente tijden is weggegaan," tja, dan wordt het wel problematisch. Dan Fallows is vertrokken naar Aston Martin. "Hij zal alleen het verschil niet maken, maar hij was één van dé mensen."
"Rob Marshall die naar McLaren is gegaan. Hij alleen maakt niet het verschil, maar hij één van de mensen. Adrian Newey weg? Ook hij zal in zijn eentje het verschil niet maken. Maar tel je het allemaal bij elkaar op, dan heb je een fikse aderlating."
En dan heeft Knoors nog niet eens iedereen genoemd. Want Jonathan Wheatley is immers de nieuwe teamleider voor het team van Audi (dat volgend jaar Sauber overneemt in woord en daad). Die is dus óók pleite. Een mechanic, een engineer, een ontwerper, nog een engineer... Het zijn allemaal toppers. Mensen die een bijzonder belangrijke rol hebben gespeeld bij Red Bull, maar die de laatste tijd zijn vertrokken.
Max moet dus hópen dat het beter wordt. Maar hij heeft serieus reden om daar ernstig aan te twijfelen.