Gisteren was de eerste vrije trainingsdag van het nieuwe Formule 1 seizoen. Verwacht werd dat Red Bull en Max Verstappen extreem dominant zouden zijn. Maar niets bleek minder waar. In geen van de sessies was Verstappen de snelste. Sterker nog, in de tweede sessie die indicatie zou moeten zijn voor de race zelf was hij een stúk langzamer dan Lewis Hamilton, zijn oude vijand. Tijd voor paniek bij Red Bull? De afgelopen twee seizoenen heeft Max Verstappen gedomineerd in de Formule 1. Zijn dominantie was zo ongelooflijk groot dat talloze fans van andere teams twee jaar lang klaagden dat het saai begon te worden. Sterker nog, er waren mensen die zeiden: 'Als dit in 2024 nog een keer gebeurt, dan gooi ik de handdoek in de ring.'
Nou, het lijkt erop dat deze fans van ándere coureurs krijgen waar ze op hopen. In de tweede Vrije Training van gisteravond was Lewis Hamilton in zijn
Mercedes namelijk veel sneller dan Verstappen. In
één ronde-racetijd, tenminste. Het verschil tussen de twee was maar liefst een halve seconde. George Russell van Mercedes zette de tweede tijd neer... Verstappen moest genoegen nemen met plek 6.
Paniek
Is het tijd voor paniek bij Red Bull? Gaat Max keihard ten onder, de komende dagen?
Voorlopig hoeven we ons daar nog geen zorgen over te maken. Na de Vrije Training liet Verstappen namelijk weten dat Honda de motoren van Red Bull niet "heel voorzichtig had opengezet." Maar, ging hij verder, het was hem duidelijk dat andere teams wél de motorstand flink omhoog hadden gezet.
Red Bull-topadviseur Helmut Marko bevestigde dat. Toen hem gevraagd werd of hij zéker weet dat Red Bull de motor het minst open had gezet was zijn antwoord "ja." Blijkbaar was Red Bull zo ontzettend conservatief met de motorstand dat er écht geen twijfel over kan bestaan dat de anderen veel meer vermogen gebruikten.
Daar komt bij dat Max zich vooral richt op
de longruns. Met andere woorden, op wat de auto kan doen op lange afstanden. En als we naar
die tijden kijken, dan wordt duidelijk dat de Red Bulls een paar tienden sneller waren dan álle concurrentie. Ja, ook dan Mercedes en
Ferrari. En alweer ja, ook met een motor die héél conservatief was open geschroefd.
Kortom, het is veel te vroeg voor paniek. Sterker nog, Max is gewoon dé favoriet voor morgen. Bij de kwalificatie verwacht iedereen dat het héél spannend wordt tussen Red Bull, Mercedes, Ferrari, Aston Martin en McLaren. Maar als er dan eenmaal geraced wordt, dan is Max toch nog altijd de torenhoge favoriet.
Gelukkig maar. Want we willen natuurlijk wel een heel spannend Formule 1-seizoen... maar we willen wel dat Max uiteindelijk wint. Hoe meer, hoe beter.