Het is eindelijk zover. De eigenaren van Formule 1 en de FIA hebben een akkoord gesloten met een grote Amerikaanse automaker om een Formule 1-team te worden. Niet door een oud team te kopen, maar als elfde, extra, team. Het gaat om Cadillac, het luxemerk van General Motors.
Formule 1 houdt ervan dat echte automakers bij de
sport komen. Fabrieksteams, dus. Zoals Ferrari, Renault, Mercedes en vanaf 2026 Red Bull (omdat Red Bull vanaf dat moment zijn eigen motoren ontwikkelt en daarmee feitelijk een fabrieksteam is, hoewel er samengewerkt wordt met Ford). Renault houdt er jammer genoeg mee op, dus dat betekent dat er nog maar een paar fabrieksteams zijn - teams met motoren die door het eigen bedrijf ontwikkeld worden. McLaren is dat bijvoorbeeld niet. Ja, McLaren is een eigen automerk. Maar het F1-team van McLaren gebruikt motoren van Mercedes. Dat geldt ook voor Aston Martin. Ja, het is een automerk... maar de motoren worden gemaakt door Mercedes. Zo zijn er ook teams die Ferrari-motoren gebruiken, Haas, bijvoorbeeld.
Renault werd enkele jaren geleden omgedoopt in Alpine. Eerder dit jaar werd bekend dat Alpine doorgaat als F1-team, maar dat het niet langer het fabrieksteam zal zijn van Renault. Renault trekt zich namelijk terug uit de sport. Alpine zal daarom motoren gaan gebruiken van Ferrari - net als Ferrari zelf en Haas. Dan zijn er dus nog maar twee echte motorleveranciers over, plus Honda dat geen eigen team heeft, maar dat wel de motoren maakt voor Red Bull en zusterteam VCARB.
Vanaf 2026 gebeurt dat niet meer. Dan is het aan Red Bull Power Trains. RBPT werkt samen met Ford, maar het is wel echt een eigen project, dat ook plaatsvindt in de eigen fabriek in Engeland.
Het aparte van General Motors dat via Cadillac mee gaat doen in de Formule 1 van 2026 is dat het team de eerste twee seizoenen Ferrari-motoren gaat gebruiken... Maar vanaf 2028 worden echte GM-motoren gebruikt. Dan is Cadillac dus écht een fabrieksteam, net zoals Mercedes en Ferrari.