Het Nederlandse bedrijfsleven heeft de prijzen van hun producten en diensten aanzienlijk meer verhoogd dan nodig was om de stijgende kosten van energie en grondstoffen op te vangen. Dit resulteerde in een fenomeen dat door economen de ‘graaiflatie’ wordt genoemd en dit maakte ongeveer een vijfde deel van de totale inflatie uit. Uit een onderzoek van de Rabobank blijkt dat als bedrijven alleen hun extra kosten hadden doorberekend, de inflatie op 9,4 procent zou zijn uitgekomen. In werkelijkheid stegen de consumentenprijzen vorig jaar echter met 11,6 procent. Rabobank-econoom Hugo Erken legt via
de Telegraaf uit dat aanvankelijk werd gedacht dat bedrijven deels op hun winstmarges zouden moeten interen. Dit zou betekenen dat zij de kostenstijging zouden absorberen en hun winst opofferen om de consumentenprijzen niet te hoog te laten oplopen. Echter, in werkelijkheid is de rekening van de inflatie volledig doorgeschoven naar de consumenten.
Vakbond FNV suggereerde eerder al dat grote bedrijven misbruik maakten van de situatie en hun prijzen extra verhoogden. Het FNV-onderzoek hield echter geen rekening met winsten die bedrijven in het buitenland boekten en winsten door verkoop van bedrijfsonderdelen. Het Rabo-onderzoek daarentegen baseert zich op CBS-cijfers en kijkt puur naar de prijzen en winsten in Nederland.
Volgens het onderzoek van de Rabobank zijn de bedrijfswinsten in het vierde kwartaal van 2022 bijna 11 miljard euro hoger dan het jaar ervoor. Deze winststijging is voor een belangrijk deel te verklaren doordat de consumentenprijzen flink harder stegen dan de bedrijfskosten. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven door de ‘graaiflatie’ fors hebben geprofiteerd van de stijgende kosten van energie en grondstoffen, zonder hier zelf een grote financiële consequentie voor te dragen.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons het partijkartel en het mediakartel te slopen.