Het verhaal begon als een eenvoudige boodschappenronde voor de Zwolse Rutger Steenbergen, maar eindigde als een opzienbarende ontdekking die de sociale media stormenderhand heeft veroverd. Albert Heijn zette "prijs: 0,59" bij een pak van 4 gevulde koeken. Vervolgens kwamen mensen er bij de kassa achter dat Misleidende Prijsstelling?
Steenbergen stuitte bij zijn lokale Albert Heijn op een pak met vier gevulde koeken, ogenschijnlijk geprijsd voor slechts 0,59 euro. Verheugd over de mogelijkheid om een koopje te bemachtigen, ging hij ervan uit dat de koeken zo goedkoop waren omdat ze bijna overdatum waren. De werkelijke prijs kwam pas aan het licht bij de kassa, waar de gevulde koeken een totaal van 2,36 euro bedroegen - 0,59 euro per stuk.
Geschokt door de misleiding deelde Steenbergen
een foto van de prijsaanduiding online, wat leidde tot een storm van reacties en verontwaardiging. De kleine lettertjes die vermeldden dat de prijs per stuk was, waren op zo'n manier neergezet dat het gemakkelijk kon worden geïnterpreteerd als een prijs per pak.
De Reactie van Albert Heijn
In een
verklaring aan RTL Nieuws ontkende Albert Heijn dat er sprake was van bedrog, en benadrukte dat het heel duidelijk zou zijn dat het om de prijs per stuk ging.
De verklaring deed echter weinig om de gemoederen te bedaren, aangezien veel consumenten de misleidende prijsstelling bekritiseerden. De manier waarop de informatie was gepresenteerd, leek duidelijk bedoeld om mensen het gevoel te geven dat het om 0,59 euro per pak ging.
Publieke Opinie
Het incident heeft geleid tot een breder debat over transparantie en ethische prijsstelling in de detailhandel. Voor veel consumenten benadrukt dit geval hoe gemakkelijk het kan zijn om misleid te worden, zelfs door gerenommeerde merken zoals Albert Heijn.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Grote supermarktketens als Albert Heijn zijn tegenwoordig graaiers eersteklas geworden. Net als jij ergeren wij ons daar kapot aan. Daarom doen we er alles aan om dit soort wangedrag te ontmaskeren. Maar daarbij hebben we jouw hulp nodig. Want waarheidsvertellende media als DDS worden het zwijgen opgelegd door Big Business én het kartel. Steun ons daarom! Doneer via BackMe en help ons de supergraaiers aan te pakken. Conclusie
Of het nu een opzettelijke poging was om consumenten op het verkeerde been te zetten of simpelweg een ongelukkige presentatiefout, het incident met de gevulde koeken heeft zeker stof doen opwaaien. Het roept vragen op over de verantwoordelijkheid van winkeliers om duidelijk en eerlijk te zijn in hun prijsaanduiding, en het zal waarschijnlijk nog enige tijd gespreksstof blijven.
In de tussentijd blijft de simpele foto die door Rutger Steenbergen online is geplaatst een krachtig symbool van hoe een gewone jongen en een pak koeken een nationaal gesprek kunnen ontsteken over consumentenrechten en zakelijke ethiek.