Nederland is geografisch maar een speldenprikje op de kaart. In tegenstelling tot onze economie, want op dat vlak zijn we echt een speler die meetelt. Dat komt vooral door export. We importeren en produceren allerlei goederen, waarvan een groot deel geëxporteerd wordt naar andere landen. Onze belangrijkste exportpartner zijn onze buren, Duitsland. Een gigantische afzetmarkt vergeleken bij Nederland. Toch vinden veel Nederlandse ondernemers het een (te) grote stap om ook daar klanten te zoeken. Of ze proberen het wel, maar slagen er niet goed in. Hieronder lees je meer over het belang van lokale salesprofessionals.
Cultuurverschillen tussen Nederlanders en Duitsers
Hoewel zeker niet alle Nederlanders gelijk zijn, kunnen we zeker spreken van een typische Nederlandse cultuur. Deze verschilt sterk van de Duitse cultuur. Kijk je op zakelijk vlak, dan valt bijvoorbeeld gelijk op dat Duitsers veel meer waarde hechten aan hiërarchie en titels, elkaar niet snel tutoyeren en elkaar juist aanspreken met ‘Herr’ of ‘Frau’ en dan de achternaam. Daarnaast zal een Duitser ook niet snel over zijn privéleven praten in een zakelijke setting. Dit alles heeft gevolgen voor onder meer de manier van samenwerken, het nemen van beslissingen en overleggen.
Wil je ook met je producten of diensten in Duitsland voet aan de grond krijgen? Dan is het belangrijk om een lokale salesprofessional in te zetten. Veel Nederlandse bedrijven hebben de neiging om eerder een Nederlandse collega te zoeken die ook Duits spreekt. Maar hoe goed zijn of haar Duits is, de kans is groot dat de cultuurverschillen een barrière vormen. Met een Duitse verkoper vind je sneller aansluiting bij Duitse klanten, en behaal je gemakkelijker en sneller succes.
Deskundige hulp inschakelen bij het vinden van Duits personeel
Maar hoe vind je Duits personeel? Het is aan te raden voor de
werving en selectie voor een Duitse afdeling van een Nederlands bedrijf een internationaal recruitmentbureau in te schakelen. Duits personeel aannemen vraagt om een andere aanpak, en het arbeidsrecht in Duitsland is anders dan in Nederland. Daarnaast zijn ze ook een andere instelling bij contractafspraken omtrent salaris, auto van de zaak, onkosten voor een thuiswerkplek en andere secundair arbeidsvoorwaarden gewend.
Een internationaal recruitmentbureau neemt niet alleen de werving en selectie uit handen, maar bereidt je onderneming en de nieuwe collega ook voor op een goede samenwerking. Zo kunnen jullie tips krijgen over een goede communicatie op afstand, en bijvoorbeeld de samenwerking met een Nederlandse manager.
Vergroot de kans op internationaal succes
De lokale zakencultuur in Duitsland is anders dan wij gewend zijn. Of je nu wil gaan uitbreiden of meer succes wil internationaal, met lokale Duitse salesmensen vergroot je de kans op commercieel succes internationaal.