Veel ondernemers worden er niet blij van: zelf hun bedrijf promoten. Het is daarom een van de vele dingen die vaak wordt uitbesteed aan allerlei reclamebedrijven. Toch is het heel goed mogelijk om zelf een bedrijf te promoten. Als je het niet uitbesteedt, kun je ook nog eens flink wat geld besparen. En: Waarom zou je het niet zelf doen als je de tijd ervoor hebt?
Maak reclame zelf
Er zijn dus maar weinig ondernemers die graag reclame maken. Het is namelijk veel leuker om te doen waar je goed in bent: het maken van producten of het leveren van diensten waar jouw bedrijf om draait. Toch wordt het zelf maken van reclame veel leuker als je bedenkt dat je er veel geld mee bespaart. Dit artikel is bedoeld om je op weg te helpen met het zelf promoten van je bedrijf, lees dus gauw door:
Zet je bedrijf op de kaart
Het is een vaak gehoord gezegde onder ondernemers: netwerken is ook werken. Het gezegde klopt in die zin dat je vaak veel moet doen om toekomstige klanten en andere ondernemers te ontmoeten. Het kost ook veel tijd: je zult allerlei beurzen, jaarmarkten en andere bijeenkomsten moeten bijwonen en tientallen keren je verkooppraatje moeten herhalen. Het is het echter zeker waard: juist deze face-to-face relaties kunnen wind zijn in de zeilen van je bedrijf .
Zet je bedrijf op papier
Het is niet alleen belangrijk je bedrijf op de kaart te zetten door netwerken, maar ook om potentiële klanten en mede-ondernemers iets mee te geven als aandenken. Wist je dat mensen vaak de volgende dag al vergeten zijn wat je zei? Daarom is een flyer, een visitekaartje met daarop je website of alleen al een pen met je bedrijfsnaam een goede manier om ze daaraan te herinneren. Je kunt heel simpel een visitekaartje of flyer bestellen op internet: er zijn sites waar ze het ontwerpen van zoiets enorm makkelijk maken, zodat je niets hoeft uit te besteden.
Je eigen website maken
Het laten maken van je website is vaak erg duur. Omdat het maken van een website vaak erg moeilijk is zijn er nu veel verschillende programma’s te vinden op internet waar je makkelijk een website kan bouwen zonder dat je kennis nodig hebt van CSS of codering. Het maken van je eigen website kost wat tijd, maar het scheelt vaak honderden, zo niet duizenden euro’s.
Werken aan je ‘online zichtbaarheid’
Het is daarna, als je eenmaal een website klaar hebt, belangrijk om te werken aan je aanwezigheid online. Zorg dat al je teksten die je maakt op je website gebruik maken van SEO: je moet die sleutelwoorden waarmee klanten jou in Google kunnen vinden, verwerken in al je (blog)teksten op je website. Denk ook aan
linkbuilding: door het plaatsen van verwijzingen op andere websites naar jouw website, ziet Google (of een andere zoekmachine) dat jouw website populair is en zo komt hij beter terug in de zoekresultaten van klanten.
Ga aan de slag
Zoals je ziet is het allemaal niet heel moeilijk. Maar we leven in een tijd waarin alles wat je maar wilt weten te vinden is op internet. Je kunt op video’s bekijken waarin wordt uitgelegd hoe je een website bouwt, hoe je die promoot en ga zo maar door. Uiteindelijk blijft er één belangrijk iets over: mond op mond reclame. Het is belangrijk om altijd vriendelijk te zijn voor de klant, af en toe kortingen te geven en altijd kwaliteit te leveren. Een blije klant is de beste reclame.