Ahold
Delhaize heeft in het eerste kwartaal van dit jaar goede resultaten geboekt,
met een stijging van de omzet met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro en een
nettowinst van 593 miljoen euro. Toch krijgt het moederbedrijf van Albert Heijn
flinke kritiek vanwege haar hoge winsten en omzetten, terwijl de prijzen voor
consumenten alsmaar stijgen. Topman Frans Muller bijt in het AD fel van zich af
en roept analisten en journalisten op om de financiële resultaten goed uit te
leggen aan de consument. Muller
benadrukt dat driekwart van de winst van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten
wordt behaald, terwijl de winstmarges in Europa juist onder druk staan. In
Europa is de winstmarge 20 procent lager dan vorig jaar en nu nog maar 2,8
procent. Muller maakt zich zorgen om de winstontwikkeling in Europa en pleit
voor een gezonde winstmarge van ongeveer 4 procent. Hij wil voorkomen dat Ahold
Delhaize wordt gezien als een inhalige multinational die over de rug van
klanten haar geld verdient.
Muller
weerspreekt ook het beeld van 'graaiflatie' dat aan Ahold Delhaize wordt
toegeschreven. Hij wijst op de hoge prijzen voor grondstoffen en energie die
hoog blijven en nodigt iedereen uit om de financiële cijfers beter te bekijken.
Hij vindt wel dat het bedrijf financieel gezond moet blijven om te kunnen
blijven investeren in duurzaamheid. Zoals Muller vaker doet, maakt hij opnieuw
een punt van hoge winstmarges bij voedingsleveranciers. Volgens hem zijn die
wel 10 tot 20 procent, meer dan Ahold Delhaize hanteert.
De stakingen
in de distributiecentra hebben nog geen effect gehad op de cijfers van het
eerste kwartaal, maar in België hadden Delhaize-winkels wel last van stakingen
van boze werknemers. Muller kan niet bevestigen hoeveel geld de Nederlandse
stakingen hebben gekost. Het supermarktbedrijf zegt dat huismerken onverminderd
populair blijven en wijst ook op een besparingsprogramma dat 1 miljard euro aan
kostenvoordelen moet opleveren.
Muller hoopt
dat mensen naar de feiten zullen kijken en niet te snel oordelen over de
financiële resultaten van Ahold Delhaize. Hij benadrukt dat de hoofdmissie van
het bedrijf is het leveren van betaalbare voeding.Het
blijft onduidelijk of de prijsstijgingen en hoge winstmarges van het bedrijf
gerechtvaardigd zijn, vooral gezien het feit dat consumenten steeds vaker
moeite hebben met rondkomen.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons het partijkartel en het mediakartel te slopen.