1. Home
  2. Zorgwekkende taal- en rekenniveaus: Onderwijsinspectie luidt de noodklok
426700947 a36005c4b3 b

Zorgwekkende taal- en rekenniveaus: Onderwijsinspectie luidt de noodklok

Binnenland10 mei 2023, 18:00
De recente bevindingen van de Onderwijsinspectie in haar jaarlijkse onderzoek tonen aan dat het taal- en rekenniveau van Nederlandse leerlingen nog altijd zorgwekkend is. Met name in het voortgezet onderwijs is de situatie precair te noemen. De inspectie wijst met een beschuldigende vinger naar schoolbesturen en schoolleiders, die ambitieuzere doelen moeten stellen en de onderwijsresultaten beter moeten monitoren. Deze alarmerende bevindingen veroorzaken terecht bezorgdheid bij ouders en brengen de vraag naar voren of er wel voldoende aandacht wordt besteed aan de basisvaardigheden zoals Nederlands en wiskunde.
Volgens het onderzoek maken veel ouders zich ernstige zorgen over de voortgang van hun kinderen. Deze bezorgdheid is niet ongegrond, gezien de aanhoudende problemen op het gebied van lees-, schrijf- en rekenvaardigheid. Ouders zijn van mening dat er op dit moment onvoldoende tijd wordt besteed aan de fundamenten van het onderwijs, en pleiten voor uitbreiding van vakken als Nederlands en wiskunde. Het is duidelijk dat de aandacht voor deze essentiële basisvaardigheden moet worden versterkt, zodat leerlingen een solide basis hebben om op voort te bouwen.
Daarnaast is het verontrustend om te constateren dat een groeiend aantal ouders, namelijk 56 procent, het gevoel heeft dat hun kind op de middelbare school een hoge druk ervaart om te presteren. Dit percentage is tien procentpunten hoger dan vorig jaar, wat aangeeft dat de druk op leerlingen om goede cijfers te behalen en te voldoen aan hoge verwachtingen steeds groter wordt. Dit kan leiden tot stress en welzijnsproblemen, wat op zijn beurt de leerprestaties negatief kan beïnvloeden.
Het is van cruciaal belang dat er onmiddellijke actie wordt ondernomen om de onderwijsresultaten van Nederlandse leerlingen te verbeteren en hen de beste kansen op succes te bieden. Schoolbesturen en schoolleiders moeten ambitieuzere doelen stellen en meer verantwoordelijkheid nemen voor het monitoren van de onderwijsresultaten. Daarnaast moeten er gerichte maatregelen worden genomen om de aandacht voor basisvaardigheden zoals taal en rekenen te versterken.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons het partijkartel en het mediakartel te slopen.
Het is ook belangrijk om te benadrukken dat onderwijs meer moet zijn dan alleen het behalen van goede cijfers. Het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen moeten centraal staan. Het creëren van een ondersteunende en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om fouten te maken en zichzelf te ontwikkelen, is essentieel. Daarbij dient er aandacht te zijn voor individuele behoeften en verschillende leerstijlen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten