1. Home
  2. 8 cruciale inzichten voor nieuwe online ondernemers
image001 2

8 cruciale inzichten voor nieuwe online ondernemers

Economie16 aug , 7:00
Vroeger dacht je bij ondernemen aan het openen van een winkel of een fysiek kantoor, maar steeds meer ondernemers stappen het internet op met hun producten of diensten, zonder hun klanten ooit fysiek te ontmoeten. Dit biedt een nieuwe kijk op ondernemen. Hieronder ontdek je 8 cruciale inzichten die kersverse online ondernemers kunnen gebruiken bij het starten in deze sector.

1. Bepaal en ken je doelgroep

Of je nu een dienst of een product wilt verkopen, zonder kennis van je doelgroep weet je nooit waar de problemen en vragen van je klanten liggen. Bepaal je ideale klant en stem daar je product en marketing op af. Voer altijd eerst marktonderzoek uit voordat je een product of dienst lanceert. Is er überhaupt behoefte aan jouw idee?

2. Maak een goed werkende website

Na het doen van marktonderzoek en het bepalen van je doelgroep en online product of dienst, is het tijd om een website te bouwen waarop je je onderneming presenteert. Het vinden van een webhostingprovider kan soms een fikse klus zijn, omdat er veel aanbieders zijn. Met de komst van AI en templates is het maken van een website steeds eenvoudiger geworden. Hostinger is een hostingprovider die sterk inzet op deze ontwikkelingen. Met zaken zoals hun VPS-hosting kun je ervoor zorgen dat je website flexibel en dynamisch is voor piekbezoeken en altijd snel werkt.

3. Maak van bezoekers leads

Een goede website is cruciaal, maar zonder leads heb je niets aan je website. Je wilt dat bezoekers hun winkelmandje vullen in je webshop of dat een bezoeker een lead wordt die mogelijk je dienst afneemt. Dit bereik je door goede knoppen op je website te plaatsen of je salesteam nieuwe bezoekers actief te benaderen, bijvoorbeeld met een nieuwsbrief.

4. Chatbots of persoonlijk contact?

Een ander inzicht waar je over kunt nadenken als nieuwe online ondernemer is in hoeverre je persoonlijk contact wilt opbouwen met klanten. Als je als ondernemer gegroeid bent, kan het interessant zijn om chatbots in te zetten om vragen van klanten te beantwoorden. Maar persoonlijk contact staat bij veel klanten hoog in het vaandel. Juist als je net begint, kan dit jouw unique selling point worden.

5. Concurreer op kwaliteit in plaats van prijsstunten

Persoonlijk contact is een goed voorbeeld van het aanbieden van kwaliteitsdiensten of -producten. Als je online gaat ondernemen, kan de concurrentie qua hoeveelheid groot zijn; online starten is immers vrij eenvoudig. Doorzetten en het aanbieden van goede producten of diensten is dat echter niet. Zeker nu Chinese webshops bodemprijzen hanteren, is het voor online ondernemers in Nederland belangrijk om in te zetten op kwaliteit om onderscheidend te blijven.

6. Werk aan je SEO-positie

SEO staat voor search engine optimization. Hoe snel vinden klanten jouw website via zoekmachines? Vaak wordt gedacht dat alleen zoekwoorden hier een rol in spelen, maar ook met gastbloggen kun je meerwaarde creëren voor je online onderneming.
Je kunt door gastblogs te schrijven bovendien werken aan je imago online en meer over jezelf vertellen. Net als persoonlijk contact met klanten belangrijk is voor de betrouwbaarheid achter je online merk, zo is een blog met een uniek verhaal belangrijk om jouw passie voor je dienst of product over te brengen aan de (toekomstige) klant.

7. Op sociale media mag het soms schuren

Sociale media bieden een extra toegangspoort naar jouw site met producten of diensten. Uit het succes van grote merken blijkt dat humor en soms licht schurende boodschappen die inhaken op de actualiteit vaak goed scoren, zolang natuurlijk niemand echt beledigd wordt.

8. Misschien tóch zichtbaar in de fysieke wereld?

Online ondernemen is online, denk je misschien als beginner. Toch kiezen sommige ondernemers ervoor om ook andere manieren van verkoop te overwegen. Een zogenoemde flagshipstore toont bijvoorbeeld de producten die je verkoopt in een echte winkel, terwijl je online aanwezigheid de kern blijft.
Flagshipstores zie je vooral bij online kledingondernemers. De bezoeker van de flagshipstore koopt niet altijd een product in de winkel, maar is simpelweg benieuwd hoe de kleding er in het echt uitziet en of het past bij de verwachtingen die de consument had van het product.

Conclusie

Online ondernemen is spannend. De bovenstaande acht inzichten helpen je mogelijk de scherpe kantjes ervan af te halen. Het kennen van je doelgroep, je klanten en werken aan je SEO-positie, sociale media en je website zelf, zijn allemaal stappen die je in de juiste richting kunnen duwen. 
Uiteindelijk is het jouw harde werk en dingen durven doen die zorgen voor de echte groei. Je pogingen kunnen faliekant falen, maar als je het niet probeert, zul je er nooit komen. Stroop dus de mouwen op en durf aan te pakken.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten