Stel je voor: je stapt trots de showroom uit met een elektrische Peugeot, Opel of Citroën. Je bent groen, hip en klaar om de wereld te redden – tot je erachter komt dat je geen auto hebt gekocht, maar een doorloopauto! Zo’n ding dat je van de dealer naar de garage pingpongt, want opladen? Vergeet het maar! Stellantis, het genie achter deze rijdende rampen, heeft een puinhoop van 33.000 Nederlanders gemaakt. De boordlader, een prul van het Duitse Mahle, geeft er massaal de brui aan. Drie versies geprobeerd, drie keer mis. En jij? Jij mag dokken – 1000 tot 2000 euro voor een nieuwe, die toch weer kapotgaat. Gefeliciteerd met je aankoop, of beter: je duurkoop!
Het begint al te dagen bij de gedupeerden, en Radar (AvroTros) duikt er vanavond met in. Een Peugeot e-208-eigenaar jankt op het AutoWeek-forum: “AC-laden is dood, DC nog net. Garage zegt: kom over een maand maar terug, dan kijken we wel. ‘Ga maar naar FastNed,’ was het briljante advies. Service? Nul!” Dealers spelen dood, klantenservice is een spooktelefoon, en Stellantis haalt z’n schouders op. Heb je pech en is je garantie verlopen? Dan betaal je de volle mep voor je doorloopavontuur. Sommigen kregen een dealtje, anderen de middelvinger – consistentie is ook al doorgelopen bij Stellantis.
En dan Toyota, de stille held in dit debacle. Hun Proace-bestelbus heeft dezelfde Mahle-troep onder de kap, maar daar geen gezeik. Een AutoWeek-lezer: “Charger kapot, dealer haalt ‘m op, anderhalve week later gefixt. Klaar!” Terwijl Toyota z’n klanten serieus neemt, laat Stellantis je creperen met je “groene droom”. De ANWB moest zelfs stampvoeten om de garantie van twee naar vier jaar te krijgen – een schrale troost als je doorloopauto toch weer stilstaat. Dit is de elektrische revolutie, mensen: van showroom naar sloop, met een detour langs de garage!
Laten we even lachen om de ironie: links pusht ons deze EV’s door de strot als dé oplossing, maar wat krijg je? Een rijdende grap die je portemonnee sloopt en je geduld opvreet. Stellantis heeft Mahle eindelijk gedumpt voor een andere leverancier, maar voor de 33.000 gedupeerden met een Peugeot e-208, Opel Corsa-e of Citroën ë-C4 is het te laat. Dit is geen vervoer, dit is een abonnement op ellende. Dus, volgende keer dat je een elektrische auto koopt, weet je het: je koopt geen vrijheid, je koopt een doorloopdrama. Veel plezier met je stilstaande statussymbool – en succes met de garage-rekening!
München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!