In wat alleen maar omschreven kan worden als een typisch staaltje van overheidsmismanagement, heeft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur onlangs aangekondigd dat de dienstregeling op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam toch niet verminderd hoeft te worden. Dit lijkt op het eerste gezicht goed nieuws, maar zoals gewoonlijk zit het addertje in de details.
Slechts een dag eerder meldde ProRail, de spoorbeheerder van Nederland, dat er een drastische vermindering van treinen op de HSL zou moeten plaatsvinden vanwege veiligheidsrisico's op enkele viaducten en bruggen. Nu, in een plotse ommezwaai, beweert Heijnen in de Telegraaf dat hetzelfde aantal treinen kan blijven rijden, zij het tegen lagere snelheden. Het roept de vraag op: waarom deze plotselinge verandering?
Laten we duidelijk zijn: de hogesnelheidslijn is een cruciale ader voor de Nederlandse infrastructuur en economie. Het verbindt de twee grootste steden van ons land en is essentieel voor zowel dagelijkse forenzen als de zakelijke wereld. Echter, de aankondiging van Heijnen is slechts een lapmiddel, een symptoombestrijding van een veel dieper liggend probleem: het gebrek aan visie en duurzaam beheer van onze nationale infrastructuur.
Wat we hier zien is een overheid die reageert in plaats van proactief handelt. Ja, het is een opluchting dat de dienstregeling niet wordt verminderd, maar het langzamer rijden van treinen is geen teken van voortuitgang, maar eerder een stap terug. Het toont aan dat de overheid faalt in het onderhoud en de modernisering van onze essentiële infrastructuur. Wat nodig is, is geen tijdelijke oplossing, maar een langetermijnvisie die zorgt voor veilige, efficiënte en betrouwbare spoorwegen.
Dit incident werpt ook een schaduw over de competentie van ProRail en het ministerie van Infrastructuur. Hoe kan het dat men de ene dag een drastische vermindering van diensten aankondigt en de volgende dag een totaal ander verhaal heeft? Dit soort onzekerheid en inconsistente besluitvorming ondermijnt het vertrouwen van de burger in de overheid en de efficiëntie van onze nationale diensten.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met dit soort spelletjes. Wij willen ECHTE oplossingen en ons land REDDEN. Denk jij daar net zo over? STEUN ONS DAN! Doneer aan DDS via BackMe en help ons een vuist te maken tegen de kartelianen die de wil van de Nederlanders bewust negeren.
Het wordt tijd dat de Nederlandse regering haar verantwoordelijkheid neemt en investeert in een duurzame en toekomstbestendige infrastructuur. De Nederlandse burger verdient beter dan deze halfslachtige oplossingen en het constante geklungel met een van onze belangrijkste transportnetwerken.