In een tijd waarin de autoriteiten, de politieke elites en milieuactivisten ons aanmoedigen om "vaker met de trein te reizen" en de auto te laten staan voor het welzijn van het klimaat, komt er schokkend nieuws naar buiten. De NS overweegt de prijzen van treinkaartjes tijdens de spits met €2,50 te verhogen op drukke trajecten! Een besluit dat vele wenkbrauwen doet fronsen en de vraag oproept: wie draait er op voor de kosten van het zogenaamde 'groene beleid'? Dubbele Standaarden:
Het is ronduit verbijsterend hoe de machthebbers met dubbele standaarden opereren. Aan de ene kant promoten ze het gebruik van openbaar vervoer als milieuvriendelijk alternatief, maar aan de andere kant maken ze het voor de gewone burger financieel
minder aantrekkelijk. Is dit een oprechte poging om het milieu te redden, of slechts een sluwe tactiek om de staatskas te spekken?
De Impact op de Werkende Burger:
De voorgestelde prijsverhoging treft vooral de hardwerkende Nederlander die afhankelijk is van het openbaar vervoer om op zijn werk te komen. Het argument dat men dan maar op andere tijden moet reizen, is een lachertje. De meeste mensen hebben vaste werktijden en kunnen niet zomaar hun reisschema aanpassen. Het lijkt erop dat de politiek weinig begrip heeft voor de realiteit van de dagelijkse pendelaar.
Klimaathypocrisie:
Deze maatregel legt de hypocrisie bloot van degenen die beweren het klimaat te willen redden. Als ze werkelijk geloofden in de noodzaak van een groener vervoersbeleid, zouden ze het openbaar vervoer juist toegankelijker en betaalbaarder maken. Het tegenovergestelde gebeurt: de burger wordt opgezadeld met hogere kosten, terwijl de auto als klimaatboosdoener wordt afgeschilderd.
Conclusie:
Of het nu gaat om onverschilligheid of om financieel gewin, de voorgestelde prijsverhoging van de NS is een klap in het gezicht van de gewone Nederlander. Zoals altijd blijkt dat het hele klimaatverhaal eigenlijk maar één groot doel heeft: zoveel mogelijk geld uit de beurs kloppen van de gewone Nederlander. Schandalig.