Gaat te hard, is gevaarlijk, en dus riep de Fietsersbond op tot een minimumleeftijd voor fatbikes op AT5. Helaas zoeken ze het allemaal weer aan de verkeerde kant. In plaats daarvan zouden ze beter een keer kunnen kijken naar het wangedrag van de fietsers zelf. Een man werd vorige week nog bij de IJtunnel aangereden omdat hij arrogant door rood reed op zijn fatbike. Maar is de fatbike het echte probleem of is het de onverantwoordelijke mentaliteit van die fietsers? Afgeleid zijn door je mobiele telefoon of simpelweg de verkeersregels aan je laars lappen: het lijkt helaas steeds vaker de norm.
"Het probleem is dat ze vaak veel te hard rijden, ze zijn echt heel gevaarlijk," jammert Florrie de Pater, voorzitter van Fietsersbond
Amsterdam. Maar in plaats van een minimumleeftijd op te leggen of te pleiten voor meer
handhaving, zou de Fietsersbond beter kunnen pleiten voor meer verkeersopvoeding en -bewustzijn. Verantwoordelijkheid ligt immers bij de fietsers zelf.
Wethouder Melanie van der Horst erkent dat er weliswaar wordt gehandhaafd op opgevoerde fatbikes, maar dat het controleren van gewone fatbikes nog een brug te ver is. Een mooi voorbeeld van hoe het stadsbestuur weer eens de plank volledig misslaat.
Staddeelcommisielid FVD Amsterdam Nieuw-West Tanay Bilgin slaat de spijker op z'n kop: 'De bestuurders van fatbikes rijden net zo roekeloos als fietsers: telefoon in hand, stoplichten negeren, geen voorrang verlenen aan voetgangers op zebrapaden etc. Het is tijd dat de gemeente eens gaat handhaven,' uiteraard gevolgd door het klassieke kringgesprek en nul daadwerkelijke actie.
Kortom, in plaats van symptoombestrijding en de schuld te geven aan apparaten, zouden de Fietsersbond en de politiek een keer de hand in eigen boezem moeten steken en werken aan het werkelijke probleem: het wangedrag van fietsers zelf."