Gooi alle logica maar overboord, het Picasso Lyceum in Zoetermeer lijkt het onderwijs op zijn kop te willen zetten met een nieuw "briljant" plan. En ja, je leest het goed: slechts een half uurtje uitleg per vak. Ik hoor de toekomstige werkgevers al lachen. Nee het is geen nieuws dat vanaf Nieuwspaal komt maar echt van de NOS. Drie jaar lang zitten brugklassers, ongeacht niveau, naast elkaar. Alsof een mavo-leerling en een vwo-leerling precies dezelfde stof op precies dezelfde manier moeten leren. En als die drie jaar voorbij zijn? Geen specifieke lessen voor je eindexamenvakken. Nee, alles wordt over één kam geschoren. Elke leerling, ongeacht profiel, krijgt dezelfde hoeveelheid les. Ik vraag me af welke genie dit heeft bedacht.
Het meest verontrustende is misschien nog wel dat de
leerlingen, die zich moeten voorbereiden op hun eindexamens, straks nauwelijks tijd krijgen voor hun kernvakken. Een half uurtje uitleg? Dat is gewoonweg beschamend. Wat denkt het Picasso Lyceum hiermee te bereiken? Een generatie die zich niet goed kan voorbereiden op de toekomst?
En dan hebben we het nog niet eens over de vage 'verbindingen' en kleurcodes in hun nieuwe plan. Misschien leuk voor een kleuterschool, maar voor een middelbare school? Kom op zeg. En oh, die 'Persoonlijke Leertijd', wat gewoon een mooi woord lijkt te zijn voor: "Zoek het maar uit."
Nu is er ook nog de 'Connect' verbinding, wat in feite klinkt als een poging om indruk te maken met technobabbel en hippe onderwijstermen. Leuk bedacht, maar het gaat om de inhoud, niet om de verpakking.
Het is geen wonder dat docenten massaal vertrekken. Deze hervorming is niets meer dan een experiment, en de leerlingen zijn de proefkonijnen. Het is dieptriest dat hun toekomst wordt verkwanseld voor wat waarschijnlijk neerkomt op een kortstondige onderwijsgril.
Help DDS deze moeilijke tijden door te komen. Help ons een vuist te maken tegen de mainstream media én tegen het partijkartel. Strijd zij aan zij met ons. Doneer op BackMe en strijd zij-aan-zij met DDS tegen de globalistische elites. We moeten onszelf serieus afvragen: is dit de richting die we op willen met het Nederlandse onderwijs? Spelen met de toekomst van onze kinderen voor wat waarschijnlijk een snel vervlogen onderwijsmodegril is? Het is te hopen dat dit "geniale" idee snel in de prullenbak belandt waar het thuishoort. Het wordt tijd dat de verantwoordelijken bij het ministerie van OCW hun ogen openen en dit plan stoppen voordat het te laat is.
Dit is een perfect voorbeeld van deflatie van het onderwijs.
PVV onderwijswoordvoerder
Harm Beertema kijkt niet meer op van zulke idiote plannen en laat aan DDS weten: ''De “onderwijsvernieuwers” zijn onuitroeibaar kennelijk. Terwijl een kwart van de leerlingen semi-analfabeet wordt afgeleverd in NL, een totale schande voor ons onderwijs, krijgen de zgn vernieuwingers nog steeds alle ruimte. Met grote onderwijskundige verhalen tuigen ze weer een onderwijsconcept op dat onwerkbaar is voor leraren. Leraren vertrekken terecht uit deze school van het Lucas College maar daar trekt het CvB zich niks van aan. De leraren concluderen terecht dat het nieuwe concept gewoon een bezuinigingsoperatie is. Ze hebben gelijk. Het onderwijs wordt de facto opgedoekt. Onbegrijpelijk is wel dat de Medezeggenschap van de school uiteindelijk heeft ingestemd met dit zoveelste waardeloze experiment waar leerlingen het slachtoffer van worden. Je zou hopen dat de Inspectie hier ingrijpt, maar die hoop is waarschijnlijk ijdel. Hoogste tijd voor verkiezingen.''
Ook FVD Zoetermeer heeft dit plan met verbazing tot zich genomen en stelt er raadsvragen over aan B&W in Zoetermeer. Wij zijn erg benieuwd hoe het college denkt over dit plan.