Prachtig nieuws voor iedereen die houdt van een degelijke, robuuste auto: de gemiddelde nieuwe auto in Nederland is ruim 300 kilo zwaarder dan acht jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En ja, dat is slecht nieuws voor linkse klimaatalarmisten die elke gram uitstoot hysterisch vinden, maar geweldig nieuws voor gewone mensen die gewoon een stevige, veilige auto willen rijden. Stekkerauto's als nieuwe zwaargewichten
Volgens het CBS is vooral de opkomst van stekkerauto's — elektrische voertuigen en plug-in hybrides — verantwoordelijk voor de gewichtstoename.
Elektrische auto's zijn nu gemiddeld bijna 1.900 kilo zwaar. Zelfs benzine- en hybride-auto's zonder stekker zijn inmiddels gemiddeld meer dan 1.200 kilo zwaar.
In totaal steeg het gewicht van nieuwe auto's met maar liefst 27 procent sinds 2016. Een gemiddelde nieuwe auto uit 2024 weegt 1.554 kilo tegen 1.224 kilo acht jaar geleden. Een spectaculaire toename.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.
Meer gewicht, meer wegenbelasting — en meer inkomsten voor de overheid
Natuurlijk is er één klein nadeel: de overheid profiteert hier heerlijk van mee.
Wegenbelasting is immers gekoppeld aan het gewicht van de auto. Dus hoe zwaarder, hoe meer geld er richting de staatskas stroomt. Je zou bijna denken aan een 1-2'tje tussen de politiek en de autobranche: lekker zware auto's bouwen, zodat de overheid weer extra kan graaien. Grapje natuurlijk... of toch niet helemaal?
Linkse klimaathysterie ondermijnd
De linkse extremisten die bij elke scheet over "het klimaat" vallen, zullen woedend zijn. Want zwaardere auto's betekenen meer slijtage aan wegen, meer herbouw, meer machines, meer uitstoot — allemaal dingen die zij de wereld uit willen bannen.
Maar ironisch genoeg hebben ze dit deels zelf veroorzaakt. Door de gekunstelde push voor elektrische auto's zijn juist die loodzware bakbeesten steeds populairder geworden. Grotere batterijen, meer gewicht, meer uitstoot tijdens de productie, meer belasting van infrastructuur.
Linkse logica: als het niet kapot is, regel het zo dat het alsnog kapot gaat.
Gewone mensen vinden zware auto's gewoon prima
Gewone automobilisten? Die malen daar niet om. Een zware auto betekent meestal ook een stevigere carrosserie, meer veiligheid, meer rijcomfort en betere prestaties. Niemand zit te wachten op een kartonnen EV'tje waar je bij het eerste zuchtje wind van de weg waait.
Dus ja, de wegen moeten vaker worden hersteld. Ja, dat levert "extra uitstoot" op. En ja, de belastingdienst krijgt meer binnen. Maar weet je? Als dat betekent dat wij met een gerust hart in een stevige wagen kunnen rijden, dan is dat elke euro meer dan waard.
Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.