MediaMarkt gaat de telefoniemarkt op. Bron: StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

MediaMarkt stapt in telecom: van elektronicagigant naar monopoliejager?

Economie28 apr , 18:00
MediaMarkt, bekend van bergen flatscreens en schreeuwerige reclamecampagnes, heeft vandaag een nieuwe grens overschreden. Onder de naam Let’s Go Mobile stapt de elektronicagigant nu ook in de telecommarkt. Natuurlijk, dat klinkt als innovatie. Slimme stap, misschien zelfs logisch. Maar vergis je niet: er kleven ook serieuze risico's aan deze expansiedrift.

Van winkelvloer naar alles-in-een-reus

MediaMarkt was al de grootste onafhankelijke verkoper van telefoonabonnementen. Maar nu ze hun eigen merk lanceren, is het hek echt van de dam. Onder de vlag van Let’s Go Mobile bieden ze scherpe abonnementen aan — met als lokkertje onbeperkte cloudopslag, geleverd via het Noorse JottaCloud.
Natuurlijk, dat klinkt aantrekkelijk. Wie betaalt er nou niet met frisse tegenzin elke maand 10 euro extra bij Apple of Google voor een beetje extra ruimte? Onbeperkt opslaan van al je foto's en documenten, binnen Europa nog wel, is een slimme troef.
Maar onder de oppervlakte wringt er iets.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Subscribe

* indicates required

Groei om de groei — of groei om de klant?

MediaMarkt beweert dat Let’s Go Mobile bedoeld is "als aanvulling" op hun bestaande aanbod en dat consumenten "niet in een Let’s Go Mobile-abonnement geduwd worden". Prachtige woorden, maar iedereen die ooit in een MediaMarkt rondgelopen heeft, weet hoe ‘onafhankelijk’ het verkoopadvies daar kan zijn. En als de marges op hun eigen merk aantrekkelijker zijn, wie denkt er dan serieus dat de concurrent nog een eerlijke kans krijgt?
MediaMarkt verandert langzaam maar zeker in een allesvreter die zich niet meer beperkt tot televisies en stofzuigers. Verzekeringen, energiedeals, onderhoudsabonnementen — en nu dus ook telecom. Waar stopt dit?

Kansen voor de consument, of een sluipende wurggreep?

In het gunstigste scenario levert deze stap scherpere prijzen, meer gemak en betere deals voor de consument. En laten we eerlijk zijn: als iemand het suffe telecomlandschap in Nederland wakker kan schudden, dan is het MediaMarkt wel. Op dat vlak verdient deze stap een dikke duim omhoog.
Maar in het slechtste geval glijden we richting een situatie waarin één partij te veel macht naar zich toetrekt, eigen producten voortrekt en de vrije keuze langzaam verdwijnt achter een rookgordijn van schijnbaar mooie aanbiedingen.

Let’s Go Mobile? Of Let's Be Careful?

MediaMarkt's telecomavontuur verdient dus een open blik, maar zeker ook gezonde argwaan. Want bedrijven die alles willen doen — van stroom tot telefoons tot onderhoudsabonnementen — zijn zelden uit op één ding: ónze vrijheid.
Blijf dus alert. En laat je nooit blind de winkel in en uit sturen. Zelfs niet door een MediaMarkt-verkoper met de grootste glimlach van de wereld.
Sluit je aan bij duizenden DDS-lezers. Geen spam. Alleen eerlijke updates, scherpe opinies en onmisbare analyses. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Subscribe

* indicates required
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten