Afgelopen winter besloot de Nederlandse staat onder leiding van de Minister van Financiën, Wopke Hoekstra (CDA), om aandelen op te kopen van het bedrijf AirFrance-KLM. Het was destijds al onduidelijk wat de precieze beweegreden was en vooralsnog zien we geen enkel resultaat op bestuurlijk niveau. Het idee was namelijk dat de minister inspraak zou krijgen op het bestuur van het concern. Ondertussen is de investering van minister Hoekstra wel even 20% minder waard dan enige maanden geleden. Daarvoor waarschuwde
DDS-hoofdredacteur Tim Engelbart al voor: het was een slecht moment om in te stappen in de luchtvaart. Maar ach, Hoekstra geeft ten slotte niet zijn eigen geld uit, maar dat van de belastingbetalers! Dus als het mis gaat? Wat maakt het dan uit!? De gok kan hem echter duur komen te staan in zijn strijd om het premierschap...
Pijnlijk verlies voor Rijksbelegger Wopke Hoekstra
[caption id="attachment_234605" align="aligncenter" width="525"]
Het aandeel AirFrance-KLM afgezet tegen de tijd. In het zwart omcirkeld: het aankoopmoment van de Nederlandse staat. Bron: Yahoo Finance[/caption]
De luchtvaartindustrie bevindt zich in een perfect storm en de minister besloot op het verkeerde moment in te stappen En dat heeft hij geweten. Niet alleen heeft hij als aandeelhouder op bestuurlijk niveau niets geregeld van de Fransen, maar is de investering ook nog eens 20% gedaald in 6 maanden tijd. Met aanhoudende stakingen en problemen in de luchtvaart, problemen rondom de veiligheid van Boeing-toestellen en de dreiging van hogere (CO2-)belastingen had Hoekstra kunnen weten dat het aankopen van zoveel aandelen in zo'n korte tijd onverstandig was.
Het gokje van Hoekstra staat in schril contrast met de leningen die
Jeroen Dijsselbloem (PvdA) verstrekte aan ING bank. Die leningen zijn met rente terugbetaald, maar wat minister Hoekstra nu precies van plan is met de aandelen van AirFrance-KLM, behalve het lijden van voorspelbare verliezen is onbekend. Zeker omdat de aandelenpositie geen enkele garantie biedt op bestuurlijke inspraak.