Linkse Kamerleden zetten in op paternalisme: suikertaks, verplichte nutriscore en verbod alcoholreclame

Geen categorie10 sep 2019, 14:44
In de Tweede Kamer zetten de linkse fracties momenteel in op de meest paternalistische ideeën die je maar kunt bedenken. Als we de hoeveelheid aan moties als waarschuwing zien voor wat komen gaat dan mogen we onze borst wel natmaken. Zo pleiten linkse Kamerleden voor massaal ingrijpen in de Nederlandse retailsector.
Zo wil de PvdA onder leiding van Lilianne Ploumen werken aan het ontwikkelen van 'modellen voor een suikertaks'. Of suikers van groenten worden belast in haar model weten we niet, maar wordt een interessant dilemma. Immers zijn de suikers van fruit ook gewoon suikers. Terwijl mevrouw Ploumen bezig is met haar hetze tegen suiker wenst ze ook een reductie van het BTW-tarief, dat is dan wel mooi, maar het is een sigaar van eigen doos als het PvdA-Kamerlid lekker doorwerkt aan 'haar suikertaks'.
Echter blijft het hier niet bij als het aan Ploumen ligt. Behalve de suikertaks wenst ze nu ook een verplichte en gestandaardiseerde 'nutriscore':

"constaterende dat de Consumentenbond en foodwatch pleiten voor het Nutriscoresysteem onder meer omdat dit onafhankelijk van de voedselindustrie is ontwikkeld; verzoekt de regering, zo snel mogelijk de Nutriscore te verplichten naar Frans, Belgisch en Spaans voorbeeld en daarbij rekening te houden met de Nederlandse Schijf van Vijf"

Maar hier houdt het niet bij op, nee was het maar zo.
Ploumen is slechts één van de pionnen die in het grote 'mens erger je niet'-spel meehobbelen. Naast haar wil oud-PvdD Kamerlid Femke Merel van Kooten dat er een verbod komt voor het tonen van reclame voor alcoholproducten. Als Van Kooten haar zin krijgt betekent dit dat tal sportevenementen in Nederland voortaan reclame-inkomsten mislopen uit die sector. Volgens Van Kooten is het saboteren van dit verdienmodel echter noodzakelijk want "alcohol gaat niet samen met sport":

"van oordeel dat alcoholreclame op geen enkel sportveld thuishoort; verzoekt de regering, om beleid waardoor ook bij professionele sport alcoholreclame voortaan wordt geweerd"

Dat betekent dus géén Heineken als sponsor van de Formule 1 Grand Prix van Zandvoort! Laten we hopen dat een meerderheid van de Tweede Kamerfracties deze moties goed overweegt. Vooral het verbod op alcoholreclame bij sportevenementen is ridicuul. Maar dat zijn we wel gewend van het dubieuze ex-PvdD Kamerlid.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten