NS-directeur Wouter Koolmees houdt opnieuw de hand op bij de overheid om tariefstijgingen tegen te gaan. Bij de presentatie van de jaarcijfers kwam naar voren dat treinkaartjes en abonnementen naar verwachting fors zullen stijgen per 1 januari 2025. Hoe jaag je nog meer mensen de auto in?
Het demissionaire kabinet heeft in oktober al 120 miljoen euro vrijgemaakt om een tariefstijging bij de NS te voorkomen. Echter, deze dekking is slechts voor één jaar, en Koolmees waarschuwt voor het risico dat de prijsverhoging op 1 januari 2025 weer terugkeert. Zijn strategie lijkt echter opvallend passief en afhankelijk van politieke welwillendheid. De NS-directeur lijkt de hoop op een goede afloop volledig te hebben neergelegd bij de politiek in Den Haag, wat niet bepaald getuigt van daadkrachtig leiderschap.
Het is ronduit kansloos dat we in Nederland nog steeds de hoofdprijs betalen voor openbaar vervoer, waarbij de NS de trieste reputatie heeft van treinen die stilvallen door de aanwezigheid van een paar blaadjes op de rails of andere onbenullige redenen. Het is een terugkerend fenomeen dat de frustraties rondom het openbaar vervoer in ons land jaar na jaar verder toenemen. Het lijkt onvermijdelijk dat steeds meer mensen de NS gaan mijden, en terecht.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS lopen we niet weg voor dit soort controversiële onderwerpen. Andere media wél. Daarom is het van het grootste belang dat wij dit werk blijven doen. Elke dag weer. Vind jij dat ook? Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe en help ons dit soort onderwerpen wél te behandelen!
Hoewel de politiek beloofde de geplande tariefsverhoging van 8,5 procent voor 2024 op te vangen, blijkt dit slechts een tijdelijke oplossing. Door stijgende kosten en het ontstane 'indexatiegat' wordt nu alsnog een tariefsverhoging verwacht voor 2025, bovenop de reguliere inflatie. De NS schat zelfs in dat dit een verhoging van meer dan 10 procent kan betekenen.
Naast financiële perikelen kampt de NS ook met aanzienlijke personeelstekorten. Maar liefst 1400 vacatures staan open, waarvan 250 als "acute tekorten" worden bestempeld, volgens financieel directeur Bert Groenewegen.