NS-directeur
Wouter Koolmees houdt opnieuw de hand op bij de overheid om tariefstijgingen
tegen te gaan. Bij de presentatie van de jaarcijfers kwam naar voren dat
treinkaartjes en abonnementen naar verwachting fors zullen stijgen per 1
januari 2025. Hoe jaag je nog meer mensen de auto in? Het
demissionaire kabinet heeft in oktober al 120 miljoen euro vrijgemaakt om een
tariefstijging bij de NS te voorkomen. Echter, deze dekking is slechts voor één
jaar, en Koolmees waarschuwt voor het risico dat de prijsverhoging op 1 januari
2025 weer terugkeert. Zijn strategie lijkt echter opvallend passief en
afhankelijk van politieke welwillendheid. De NS-directeur lijkt de hoop op een
goede afloop volledig te hebben neergelegd bij de politiek in Den Haag, wat
niet bepaald getuigt van daadkrachtig leiderschap.
Het is
ronduit kansloos dat we in Nederland nog steeds de hoofdprijs betalen voor
openbaar vervoer, waarbij de NS de trieste reputatie heeft van treinen die
stilvallen door de aanwezigheid van een paar blaadjes op de rails of andere
onbenullige redenen. Het is een terugkerend fenomeen dat de frustraties rondom
het openbaar vervoer in ons land jaar na jaar verder toenemen. Het lijkt
onvermijdelijk dat steeds meer mensen de NS gaan mijden, en terecht.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS lopen we niet weg voor dit soort controversiële onderwerpen. Andere media wél. Daarom is het van het grootste belang dat wij dit werk blijven doen. Elke dag weer. Vind jij dat ook?
Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe en help ons dit soort onderwerpen wél te behandelen!
Hoewel
de politiek beloofde de geplande tariefsverhoging van 8,5 procent voor 2024 op
te vangen, blijkt dit slechts een tijdelijke oplossing. Door stijgende kosten
en het ontstane 'indexatiegat' wordt nu alsnog een tariefsverhoging verwacht
voor 2025, bovenop de reguliere inflatie. De NS schat zelfs in dat dit een
verhoging van meer dan 10 procent kan betekenen.
Naast
financiële perikelen kampt de NS ook met aanzienlijke personeelstekorten. Maar
liefst 1400 vacatures staan open, waarvan 250 als "acute tekorten"
worden bestempeld, volgens financieel directeur Bert Groenewegen.