Bij
de behandeling van het Belastingplan 2023 pleit BVNL voor een vereenvoudigd belastingstelsel, het afschaffen van het
toeslagenstelsel en het gelijktrekken van de motorrijtuigenbelasting voor
dieselauto’s. Kamerlid Olaf Ephraim roept minister Kaag
(Financiën) om eindelijk eens werk te maken van inflatiebestrijding. “Met
een
inflatie die we voorheen alleen van landen als Zimbabwe of de Weimar
Republiek kenden, is het op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen dat we de
minister daar zelden of nooit over horen”, zegt Ephraim die dit koppelt aan het
lage vertrouwen wat de minister van
Financiën geniet. “Uitspraken over klimaat,
inclusie en diversiteit te over: maar de mensen in het land willen dat de
minister van Financiën zich bezighoudt met koopkracht en het beteugelen van de
inflatie. De spaarcentjes en pensioenen verdwijnen namelijk als sneeuw voor de
zon. Over klimaatprobleem gesproken.”
Midscheepse
aanval op MKB
BVNL
wil een einde maken aan het gecompliceerde toeslagenstelsel. “Het zinloos
rondpompen van belastinggeld is een uitvoeringstechnisch gedrocht en heeft niet
zelden geresulteerd in menselijke drama’s. Ik noem alleen maar de
Toeslagenaffaire. Belastingheffing moet eerlijker en eenvoudiger worden”, zegt
Ephraim die stelt dat het kabinet de lastenverlichting voor burgers afwentelt
op de ondernemers. “Verhoging van onder meer tarieven in de Vpb, Box 2 en de
overdrachtsbelasting, de zelfstandigenaftrek wordt in rap tempo versoberd, de
doelmatigheidsmarge wordt afgeschaft van de gebruikelijkloonregeling en ook de
middelingsregeling gaat in rook op. Na twee jaar van verstikkende
coronamaatregelen en met een recessie voor de deur, kan de timing hiervan niet
ongelukkiger”, zegt Ephraim die de maatregelen een ‘midscheepse aanval op het
ondernemerschap en innovatievermogen van ondernemend Nederland’ noemt. Deze
bedrijven zijn goed voor maar liefst 70% van de werkgelegenheid en is de
belangrijkste speler op het gebied van innovatie.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven! Dieselauto’s
niet langer dubbel belasten
Diesel
is aan de pomp momenteel duurder dan
benzine. De motorrijtuigenbelasting
(voorheen: wegenbelasting) is voor dieselauto’s echter het dubbele dan voor
benzineauto’s. BVNL wil dit verschil opheffen door dieselauto’s op dezelfde
wijze te belasten als benzineauto’s. “Het omslagpunt, waarbij een dieselauto
rijden goedkoper is, is nu praktisch helemaal verdwenen. Die balans moet terug
en daarom willen wij dat dieselrijders dezelfde motorrijtuigenbelasting gaan
betalen als benzinerijders.”