1. Home
  2. Olaf Ephraim (BVNL): “Zinloos rondpompen van belastinggeld is uitvoeringstechnisch gedrocht”
35078655875 aa5a2dbb30 k

Olaf Ephraim (BVNL): “Zinloos rondpompen van belastinggeld is uitvoeringstechnisch gedrocht”

Politiek09 nov 2022, 9:00
Bij de behandeling van het Belastingplan 2023 pleit BVNL voor een vereenvoudigd belastingstelsel, het afschaffen van het toeslagenstelsel en het gelijktrekken van de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s. Kamerlid Olaf Ephraim roept minister Kaag (Financiën) om eindelijk eens werk te maken van inflatiebestrijding.
“Met een inflatie die we voorheen alleen van landen als Zimbabwe of de Weimar Republiek kenden, is het op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen dat we de minister daar zelden of nooit over horen”, zegt Ephraim die dit koppelt aan het lage vertrouwen wat de minister van Financiën geniet. “Uitspraken over klimaat, inclusie en diversiteit te over: maar de mensen in het land willen dat de minister van Financiën zich bezighoudt met koopkracht en het beteugelen van de inflatie. De spaarcentjes en pensioenen verdwijnen namelijk als sneeuw voor de zon. Over klimaatprobleem gesproken.”
Midscheepse aanval op MKB
BVNL wil een einde maken aan het gecompliceerde toeslagenstelsel. “Het zinloos rondpompen van belastinggeld is een uitvoeringstechnisch gedrocht en heeft niet zelden geresulteerd in menselijke drama’s. Ik noem alleen maar de Toeslagenaffaire. Belastingheffing moet eerlijker en eenvoudiger worden”, zegt Ephraim die stelt dat het kabinet de lastenverlichting voor burgers afwentelt op de ondernemers. “Verhoging van onder meer tarieven in de Vpb, Box 2 en de overdrachtsbelasting, de zelfstandigenaftrek wordt in rap tempo versoberd, de doelmatigheidsmarge wordt afgeschaft van de gebruikelijkloonregeling en ook de middelingsregeling gaat in rook op. Na twee jaar van verstikkende coronamaatregelen en met een recessie voor de deur, kan de timing hiervan niet ongelukkiger”, zegt Ephraim die de maatregelen een ‘midscheepse aanval op het ondernemerschap en innovatievermogen van ondernemend Nederland’ noemt. Deze bedrijven zijn goed voor maar liefst 70% van de werkgelegenheid en is de belangrijkste speler op het gebied van innovatie.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Dieselauto’s niet langer dubbel belasten
Diesel is aan de pomp momenteel duurder dan benzine. De motorrijtuigenbelasting (voorheen: wegenbelasting) is voor dieselauto’s echter het dubbele dan voor benzineauto’s. BVNL wil dit verschil opheffen door dieselauto’s op dezelfde wijze te belasten als benzineauto’s. “Het omslagpunt, waarbij een dieselauto rijden goedkoper is, is nu praktisch helemaal verdwenen. Die balans moet terug en daarom willen wij dat dieselrijders dezelfde motorrijtuigenbelasting gaan betalen als benzinerijders.”
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten