De politiek wordt wakker uit haar winterslaap.
Het eindeloze gepruts van de NS houdt, nou ja, maar niet op. Een klein beetje sneeuw en de treinen staan massaal stil. Treinreizigers die naar hun werk moeten komen, zoeken het verder maar uit. Vandaag ging het weer mis rond Utrecht (en met rond Utrecht wordt zo'n beetje de helft van Nederland bedoeld) door een sein- en wisselstoring bij Utrecht Centraal.
Bij iedere storing duurt het uren voordat de treinen weer een beetje normaal en betrouwbaar rijden. Reizigers zitten met de handen in het haar: hoe komen ze naar hun werk, naar huis, naar hun vrienden en familie? Op een dag vol NS-storingen is het gewoon niet te doen om de trein te pakken omdat je minstens een uur langer onderweg bent. Dan blijf je liever thuis.
De reiziger is de NS allang spuugzat, de politiek begint de NS eindelijk ook goed zat te worden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) mag een heel veel vragen gaan beantwoorden van zo'n beetje alle partijen in de Tweede Kamer. Ik denk dat GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren het helemaal bij het juiste eind heeft (al is ze er vast zelf niet blij mee):
GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vreest dat door de aanhoudende problemen mensen sneller zullen kiezen voor de auto. "Blijkbaar lukt het steeds maar niet om een betrouwbaar openbaar vervoer neer te zetten."
De auto pakken, hoe zwaar belast ook, is nog altijd verstandiger dan rekenen op de NS.
CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zegt: "Als je ziet gaat wat er allemaal mis gaat bij de NS dan is dat echt ongelofelijk. En Prorail net zo goed. Het kan toch niet zo zijn dat we in zo'n modern land alles kunnen, behalve het verbeteren van wissels en seinen." Het is inderdaad een gotspe. In andere landen hebben ze valt er ook weleens sneeuw. Rijden er daar dan ook plotseling geen treinen meer? Natuurlijk niet.
Mansveld zal misschien grijpen naar nieuwe symbolische boetes waar de treinreiziger uiteindelijk voor moet dokken in de vorm van een hogere belastingafdracht of duurdere treinkaartjes. Of ze doet de boel af als een 'mediahype' of iets van soortgelijke strekking. Beter worden er structurele verbeteringen doorgevoerd bij de NS, anders moet het autorijden fiks goedkoper worden gemaakt. We moeten toch op een of andere manier naar het werk zien te komen.