Nederland, en daarmee de Biblebelt, wordt getroffen door de mazelen en sinds vandaag ook de rodehond. En met de uitbraak van deze ziektes komt er vanzelf een discussie opgang. Een discussie die indirect leidt tot de reformatorische gezindte in Nederland. Want binnen deze gezindte is vaccineren een stap die gevoelig ligt...
Het is groot nieuws, mazelen op de Biblebelt. Stiekem kunnen ze er wel om lachen. De Biblebelt, een gebied opzich. De Bijbelgordel die gekenmerkt wordt door een hoog percentage bevindelijke gereformeerden. Het percentage christelijke stemmers is daar gemiddeld gezien erg hoog. De SGP en deels de CU scoren er traditioneel goed. Verder is een kenmerk dat de vaccinatiegraad erg laag is. Dat de Biblebelt überhaupt bestaat zal mensen hun wenkbrauwen doen fronsen. In een land als Nederland, wat zich laat kenmerken door een sterke secularisatie, is deze gordel een merkwaardig iets. Mensen kunnen er niets mee, ze kijken er vreemd tegen aan. Mensen met vreemde principes en standpunten. Mensen die niet in deze tijd thuishoren, ouderwets als ze zijn...
Dat deze gordel nu in het nieuws komt door het uitbreken van de mazelen, geeft mensen weer de kans om zich uit te laten over deze bevindelijke gereformeerden. Met het uitbreken van mazelen onder deze groep mensen die hun kinderen niet laten inenten vanwege hun principes brengt de discussie opgang of we deze vaccinatie niet verplicht moeten stellen. Het is toch onnozel dat mensen hun kinderen niet laten inenten. Ze dragen dan ook nog is redenen aan die een geseculariseerde Nederlander al helemaal niet snapt. Vertrouwen op God? Bidden? Redenen die worden afgedaan als achterhaald, onzin en niet hedendaags.
Dat deze vraag gesteld wordt is niet gek. Binnen de bevindelijke groep gereformeerden worden deze vragen ook gesteld. Ze stoeien er zelf ook mee. Mag een mens op de stoel van God gaan zitten? Moeten we zelf voor rechter spelen? Kunnen we wel tornen aan de voorzienigheid? Wat we moeten doen, en hoe we het moeten doen zal altijd een discussie blijven in deze gezindte. Dat er zich verschuivingen voordoen laat al zien dat ook deze gezindte bezig is met de vraag wat te doen bij bijvoorbeeld een uitbraak van mazelen. Waar het mij om gaat is welke vrijheden we aanhouden in Nederland. Dat mensen er apart tegen aankijken en het niet hedendaags vinden kan ik me enigzins indenken. Maar de keerzijde is dat de vrijheden op andere gebieden zo groot zijn. In het tolerante Nederland moet bijna alles kunnen. We lopen voorop in bepaalde vrijheden. Nederland wordt gezien als open en tolerant. Alles mag en kan. Nederland liep voorop in het homohuwelijk. In Nederland kunnen we in alle vrijheid aborteren, mensen mogen in alle vrijheid euthanasie plegen. Alles kan toch? Nee, want als er een groep bevindelijke gereformeerden, een groep van 250.000 mensen, zich niet wil laten inenten om principiële redenen worden ze als gek verklaard. Dat stoort me!
Dat mensen de vraag stellen om het verplicht te stellen kan ik nogmaals begrijpen, want ik zet er persoonlijk ook licht mij vraagtekens bij. Maar het zou niet mogen gebeuren dat het verplicht gesteld zou worden. Daarom ben ik erg blij dat Roel Coutinho van het RIVM heeft gezegd dat dat niet mogelijk is. Verplichten is niet mogelijk! Hij zegt:
"Onze rol is dat wij zeggen: 'we raden het aan'. Maar net als met andere vaccinaties vinden we dat het aan de mensen zelf is."
Verder zegt hij:
"Deze groep doet dat omdat iets in de Bijbel staat waar ze zich aan willen houden. Ze komen in gewetensconflicten als ze die kinderen wel laten vaccineren."
En bij dat laatste moeten wij het houden. Ze doen dit niet zomaar, maar met volle overtuiging. We moeten dan ook zo transparant, open en tolerant zijn dat we dat accepteren. Dat het een minderheid is moet juist een stimulans zijn om deze mensen hun vrijheden te geven. Ook dat is niet vanzelfsprekend met een kabinet wat tornt aan alles wat christelijk is.