Volgens dit schoolboek van groep 7 is 'Brussel de hoofdstad van Nederland, want Europese Unie'

Geen categorie15 dec 2018, 18:00
Er is een duidelijk tekort aan perspectief in de schoolboeken, tenminste als je het anekdotische bewijs dat over de jaren heen door de internetgemeenschap is verzamelt bekijkt. Het gaat daarbij niet alleen om issues als de Europse Unie, maar ook de geschiedenis van Nederland. Verandering en verbetering behoren de constanten te zijn moesten ze gedacht hebben toen ze in een boekje voor leerlingen van groep 7 ontwikkelden en daar in schreven dat 'Brussel de hoofdstad is van Nederland'. Het meest verrassende is hierin niet de politieke vooringenomenheid die onderliggend zijn aan zo'n uitspraak maar wel dat het schoolboek nog gelijk heeft ook.
https://twitter.com/AndreElissen/status/1073569722006953985
Want in Brussel worden natuurlijk verordeningen wettelijke kaders, afspraken en allerlei andere semi-juridische documenten opgesteld die door de bureaucraten worden gebruikt om Nederland te sturen. Onze regering helpt daar actief aan mee en de mate waarin we het eens zijn over de veranderingen is twijfelachtig. Het verdrag van Lissabon dat de Nederlandse bevolking na een referendum door de strot werd geduwd staat symbool voor de manier waarop voormalige kabinetten zijn omgegaan met de Nederlandse soevereiniteit. Die wordt telkens weer afgestaan, geminimaliseerd en afgebroken. En waarom eigenlijk? Volgens het schoolboek om 'problemen' op te lossen. Maar de ironie wil dat de meeste problemen die Brussel oplost in een eerder stadium door haarzelf zijn veroorzaakt.
Neem nu bijvoorbeeld de problemen rondom de Eurozone en de stabiliteit van de economieën. De begrotingstekorten van Italië en Griekenland ten tijde van de economische crisis van 2008 waren juist zo pijnlijk omdat deze landen hun eigen beleidsvrijheid op het gebied van monetaire economie al jaren hebben opgegeven. Dit soort weeffouten blijf je altijd houden en dus zijn de zogenaamde oplossingen altijd bijgeleverd met een aantal porties nieuwe problemen. Een ander concreet voorbeeld daarvan is de Schengen-zone. Het kabinet wil zelf nauwelijks iets ondernemen tegen massa-migratie, het moet altijd op supranationaal niveau, maar daar komt dan vervolgens weinig van terecht. Zo wachten we al jaren op Junckers 'grote plan' voor de bescherming van Europese buitengrenzen. De oh zo belangrijke tijd wordt gewoon verkwanseld.
Gelukkig staan dergelijke kritische punten niet in de schoolboeken, want het zou toch wat zijn als de jeugd kritisch leert nadenken. Nee, voor mij is het overduidelijk: het Nederlandse onderwijs zit vol met politieke meningen en politieke vooringenomenheid. Die schoolboekjes zijn namelijk een handige manier om complete generaties met 'gestandaardiseerde ideeën' af te leveren richting de maatschappij. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst...
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten