Ja, overgewicht bij kinderen is een probleem en nee, dat lossen we niet op door reclame te verbieden. Als ik voor ieder onzinnig voorstel om iets te verbieden een euro zou krijgen, zou ik eraan kunnen gaan denken om een vrijstaand huis met zwembad te kopen. Nu zijn er weer verschillende wetenschappers en organisaties, waaronder de Consumentenbond en de Hartstichting,
die een verbod willen op alle reclame-uitingen die zijn gericht op kinderen:
De wetenschappers en organisaties willen dat de voedselindustrie stopt met het aanprijzen van ongezonde producten aan kinderen onder de 13 jaar. Deze groep kent volgens hen het verschil tussen reclame en informatie niet goed. De organisaties denken dat kinderen met een reclameverbod makkelijker een gezond voedingspatroon aanleren.
Volgens de cijfers heeft 1 op de 7 kinderen
overgewicht. Dat is niet schrikbarend veel, maar het kan altijd minder. Daar moeten we ook naar streven als samenleving, omdat overgewicht op jonge leeftijd kan zorgen voor veel grote problemen, zoals diabetes, kanker, etc. Dikke kinderen worden ook vaker gepest op school. Zo bezien snap ik de roep om het verbod wel.
Het enige probleem: zo'n verbod gaat helemaal niks opleveren. Het zijn niet de kinderen onder de 13 jaar die snoep kopen, het zijn hun
ouders die dat doen. Niet alleen is overgewicht
een teken van een zwakke wil, het kopen van snoep voor de kinderen omdat zij dat eisen, is dat óók. Het is aan de ouders om hun kinderen aan te leren op een gezonde manier te leven. Snoepen mag heus wel, maar niet teveel. En er moet ook gesport worden.
Een verbod op reclame voor kinderen is betuttelend. Sowieso is het een arbitrair verbod. Is reclame voor frisdrank bijvoorbeeld voor kinderen bedoeld tot 13 jaar of voor kinderen ouder dan 13 jaar? Dat werkt niet. Als we met z'n allen willen dat we als samenleving gezonder worden, dan moeten we gaan denken aan goede voorlichting en aan het stimuleren van sport, en niet aan een onzinnig verbod dat gegarandeerd helemaal niets oplevert.