We denken bij een vliegtuig doorgaans aan een hermetisch afgesloten luchtbestendig voertuig, maar dat blijkt dus helemaal niet te kloppen. Eén oplettende man ontdekte dat, en schreef er iets opzienbarends over op. Toen Robbie Gonzalez op een nietsvermoedende dag in een vliegtuig zat, zag hij ineens iets opmerkelijks. Hij keek naar buiten door het raampje, en zag ineens dat het raampje eigenlijk helemaal niet volledig luchtdicht was. Sterker nog: het raampje bij zijn stoel had een klein gaatje onderaan. Even rondkijkend door het vliegtuig zag hij dat eigenlijk elk raam er eentje had. Is dit een complot? Een manier om het vliegtuig onveilig te maken?
Gelukkig niets van dat alles. Later leerde Robbie dat er niks aan de hand was. Sterker nog: alle vliegtuigen ter wereld hebben zo'n gaatje in de raampjes. Dat is geen stiekem complot om uiteindelijk alle passagiers ter wereld te laten stikken in de ijle lucht die heerst op een kilometer hoogte, maar dient juist om ze in leven te houden.
Robbie
ging het gesprek aan met Marlowe Moncur van GKN Aerospace. Dat bedrijf is marktleider op het gebied van vliegtuigramen, dus als iemand kan weten waarom er gaten in de ramen zitten zijn zij het wel. Marlowe vertelde de man dat het gat een belangrijk mechanisme is om te zorgen dat de ramen niet uit het vliegtuig barsten. Een vliegtuigraampje bevat namelijk maar liefst drie platen glas:
De '
breather hole' ('ademgat'), zoals het gat wordt genoemd in de illustratie die afkomstig is uit de handleiding van de Boeiend 737, zit in de middelste van de drie. Het doel is dan ook niet zozeer om passagiers te laten ademen, maar wel om de ruimte
tussen de glazen te laten ademen. Binnen het vliegtuig wordt de druk namelijk kunstmatig hoog gehouden, omdat mensen anders zouden flauwvallen. Buiten in de koude atmosfeer is de druk echter veel lager, waardoor er veel druk op de ramen komt.
De buitenste ramen moeten daardoor niet alleen van supersterk materiaal worden gemaakt, maar het binnenraampje moet ook de luchtdruk reguleren, waardoor de druk op het veel sterkere buitenraam wordt gehouden.
Het middelste raam is er alleen voor het uitzonderlijke geval, wanneer de druk te hoog wordt en één van de ramen toch springt. Dit middelste raampje (met bijbehorend gat) is dus een noodmechanisme, om te zorgen dat er geen vitale lichaamsfuncties uitvallen in het geval van nood. De druk in de cabine zou namelijk onmiddellijk naar een voor mensen onhandelbaar niveau zakken.
De volgende keer dat je met een vliegtuig vliegt en dat gaatje ziet, hoef je je dus geen zorgen te maken. Het is er om je te redden (als dat nodig is), en niet om je vlucht onveiliger te maken.