Maakt staatssecretaris Frans Weekers er een zootje van? Ja. Dat kun je wel zeggen.
Laten we even uggaan
naar gisteren. Staatssecretaris Frans Weekers kondigt aan dat hij mensen die rondrijden in Nederland met een buitenlandse auto eens goed op het hakblok wil leggen. Op dit moment moeten die auto's een jaar lang in Nederland zijn eer er motorrijtuigenbelasting voor betaald dient te worden. Dat, vindt Weekers, is te lang. Die termijn moet worden ingekort - en wellicht flink ook.
Goed, heeft u zijn plannen helder voor ogen?
Mooi.
Dan gaan we nu terug naar 2011, toen CDA'er Pieter Omtzigt
er een blogpost over schreef. Hij herhaalt daarin de woorden van staatssecretaris Weekers zelf, die in November van dat jaar aan de Kamer schreef:
"In totaal wordt volgens de Belastingdienst voor 1 000 à 1 500 niet in Nederland geregistreerde voertuigen motorrijtuigenbelasting betaald".
Volgens Omtzigt zou zijn voorstel enkele tientallen miljoenen kunnen opleveren:
Wie langere tijd gebruik maakt van ons wegennet, moet daar ook voor betalen, dat is het principe. De Poolse busjes die wij hier veel zien dienen dan binnen twee tot drie weken aangemeld te zijn.
Omtzigt voegt daar aan toe:
De maatregel moet gaan gelden voor alle Europeanen, maar in de praktijk zullen het vooral Polen, Bulgaren en Duitsers zijn. Zij moeten zich melden bij de RDW en krijgen dan een aangiftebiljet. Het CDA wil wel dat het dan eerst makkelijker moet worden voor eigenaren van een auto met een buitenlands kenteken om zich digitaal te registreren, of om een aangiftebiljet te verzoeken. Er staat hierover nu bijvoorbeeld geen informatie op de site van de Belastingdienst.
Voor buitenlanders die deze belasting willen ontduiken wil het CDA dat automatische nummerplaatherkenning wordt ingezet. Daarmee kunnen de autos met buitenlandse kentekens die hier wegenbelasting zouden moeten betalen, gemakkelijk opgespoord worden. Dat kan gewoon met de cameras die nu al boven de weg hangen.
Op 29 november 2011 diende Van Bemmel (PVV) een motie in met betrekking tot het opnemen van buitenlandse kentekens in het Nederlandse kentekenregister. Een aantal dagen daarvoor had De Rouwe (CDA) ook al een motie ingediend over hetzelfde onderwerp. Ook hij vond dat er belasting moest worden betaald over niet-geimporteerde auto's met een buitenlands kenteken.
Ik hoor het u denken: 'Heh, hoe kan dat nou? Daar waren ze in 2011 dus al mee bezig? En wat heeft Weekers daar toen mee gedaan?
Het antwoord is, zoals u tegenwoordig kunt verwachten van VVD-bewindslieden, volgens mij: helemaal niets. Er reden twee jaar geleden weet ik hoeveel auto's rond in Nederland met een buitenlands kenteken, maar er was niemand die controleerde hoe lang die auto's in Nederland waren (en dus of er al dan niet motorrijtuigenbelasting over betaald diende te worden) - en dat lijkt nog steeds het geval te zijn. Dit terwijl de regering er dus al 1,5 jaar van op de hoogte is.
De les die we hiervan kunnen leren? De termijn hoeven we niet te verlagen, we moeten de boel gewoon eens controleren en de wet handhaven. Lijkt u dat niet gemakkelijker en beter, staatssecretaris Weekers? Het goede nieuws: zoals Omtzigt ook al uitlegde hoeft het u helemaal niets - of in ieder geval bijzonder weinig - te kosten. Er zijn immers al intensieve controles van kentekens. Als je in NL geen APK gekeurde auto hebt, volgt bijna onmiddellijk een bekeuring omdat je op de weg geflitst wordt. Die systemen kun je dus heel gemakkelijk gebruiken voor controle van buitenlandse auto's.
Dat was het dan, klaar. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?