Britse inlichtingenexperts geloven dat Britse extremisten verantwoordelijk zijn voor de aanslag op een Russisch vliegtuig dat boven de Sinaï in Egypte vloog. De extremisten in kwestie werden afgeluisterd terwijl ze een feestje vierde toen het Russische vliegtuig - met 224 mensen aan boord - in stukken uit de lucht kwam vallen. Hun accenten maakten duidelijk dat de terroristen afkomstig waren uit Birmingham en Londen.
Volgens de experts zijn de extremisten in kwestie getraind in het bouwen van bommen. De kans is dan ook groot dat ze mee hebben gewerkt aan de bom die het vliegtuig uiteindelijk deed exploderen.
Dat is natuurlijk vreselijk, maar het verhaal wordt nog erger. Volgens bronnen bij de Britse inlichtingendiensten is het succes van de aanslag namelijk behoorlijk motiverend geweest voor de extremisten in kwestie. Zij hebben nu wellicht plannen om vergelijkbare aanslagen te plegen, maar dan bij Britse vliegvelden.
GCHQ, the Government’s secret listening centre, picked up “chatter” from extremist groups in Egypt immediately after the Russian plane came down.
The regional accents suggest “a definite and strong link” between British extremists and the attack, according to intelligence sources. “Jihadis in the Sinai area of Egypt could be heard celebrating,” one source said yesterday.
De inlichtingenbron gaat verder:
"Uit analyse blijkt dat sommige accenten duidelijk maken dat enkele van de verantwoordelijke extremisten uit Birmingham en Londen kwamen. We weten dat er Britse jihadisten zijn die voor ISIS vechten in Egypte. Ze zijn getraind in Syrië en zijn nu geharde terroristen. Sommige van hen hebben een achtergrond in elektronica en zijn in staat om bommen te maken. De afgelopen tijd hebben ze geëxperimenteerd met verschillende soorten bommen, van verschillende formaten, maar niets gaf ons de indruk dat ze van plan waren om een vliegtuig neer te halen."
Chris Hobbs, die in het verleden voor de Britse inlichtingendiensten werkte, zegt dat veel van dit soort Britse jihadisten de afgelopen maanden stiekem zijn teruggekeerd in Groot-Brittannië. Hoewel het van het grootste belang is dat de autoriteiten hen in de gaten houden gebeurt dat niet - niet in de laatste plaats omdat de autoriteiten gewoon niet weten waar ze precies zijn.
https://twitter.com/Jerusalem_Post/status/662831366346682368
"We maken ons steeds meer zorgen dat ze binnenkort eenzelfde strategie gebruiken om een vliegtuig neer te halen boven Groot-Brittannië," zegt hij. "De bescherming van onze vliegvelden is erg goed, maar het is nooit 100% veilig - dat is onmogelijk."
Opvallend genoeg wil de Britse regering juist bezuinigen op dit soort beveiliging. Hobb is het daar niet mee eens. "We zijn het enige land ter wereld dat bedreigd wordt door terroristen en vervolgens bezuinigt op contra-terrorisme," zegt hij. Hij wil dan ook dat de Britse regering meer, niet minder investeert in dit contra-terrorisme in het algemeen, en zeker wat betreft de beveiliging van vliegvelden en ook havens.
Wat voor Groot-Brittannië geldt, geldt ook voor Egypte. Zoals onze eigen Paul van der Bas vanmorgen
berichtte laat de veiligheid op Egyptische luchthavens nogal te wensen over. Hij schreef daar het volgende over:
De scanapparatuur zou verouderd zijn, en het luchthavenpersoneel omkoopbaar. Of dit de manier is waarop mogelijk een bom het Metrojet-toestel is ingesmokkeld, is nog niet duidelijk.