De Nederlandse overheid is verantwoordelijk voor tal van subsidieprogramma's en deze lijken bij nader onderzoek meestal niet te werken. Ook nu weer een bericht over subsidieprogramma's waar men twijfelachtige bedenken bij moet hebben. Nederland subsidieland en de hazen weten hoe te lopen om subsidies te krijgen. Jammer genoeg zijn dergelijke programma's uitermate discriminatoir, lopen de kosten tot in de honderden miljoenen euro's en zijn ze in het geval van elektrische auto's helemaal niet kosteneffectief. Terwijl een emissierecht voor
1 megaton CO2-uitstoot slechts €22,- kost betaalt de Nederlandse staat ruim €1.700 per megaton
CO2-besparing door eigenaren van elektrische auto's te subsidiëren! Naar aanleiding van Kamervragen van
CDA'ers Pieter Omtzigt en Agnes Mulder aan staatssecretaris van financiën,Menno Snel, blijkt dat Nederland de komende vijf jaar ruim €700 miljoen aan subsidie kwijt is voor de elektrische auto.
Als de subsidie dan nog enigszins naar verhouding van de CO2-besparing zou worden ingeschaald dan was het allemaal niet zo'n probleem, maar wat blijkt? De kosten per bespaarde megaton CO2 zijn ongekend hoog! Dat is natuurlijk vreemd, want hoe kan het dat de regering dergelijke programma's opzet om CO2 te besparen en hiervoor een prijs betaalt die 77 keer hoger ligt dan de huidige waarde van één megaton CO2-emissierecht?
Subsidieprogramma's als deze lijken dan ook vooral een manier om 'legale corruptie' te plegen en zich te 'vergrijpen aan de staatskas' met het doel om een aantal belangen te behartigen en te financieren, terwijl de rest het mag betalen. Zulke programma's zijn ook nog eens discriminatoir want veel mensen zijn financieel niet in staat een elektrische auto te kopen. Degenen die dat wel kunnen krijgen subsidie erbij! Ja, dat is zeker wel een beetje oneerlijk...
En alsof de subsidies nog niet voldoende zijn worden ook nog belastingvoordelen gestapeld. Natuurlijk zijn degenen die handig gebruikmaken van dit soort constructies het niet kwalijk te nemen, maar de kabinetten Rutte I, II en III zijn dat wel! De industrie boert goed met de subsidies en
Klaas Dijkhoff (VVD) is vast blij met de subsidie voor z'n elektrische auto. En u mag dit gelag betalen, denk aan de verhoging van de BTW-belasting bijvoorbeeld.
Het artikel in
Trouw schetst dus een onthutsend beeld. Zeker wanneer er nog méér elektrische auto's bijkomen: dan lopen de kosten voor de komende vijf jaar nog verder op dan de beraamde 700 miljoen euro. Als je CO2 wilt besparen dan zijn er
andere manieren om dat te doen, maar deze methode heeft er alle schijn van dat het niet kosteneffectief is. Nou ja alle schijn: het is een totale mislukking!