Staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) zegt dat ProRail weliswaar honderden miljoenen euro's heeft gekregen van het Rijk om het spoor te vervangen, maar daar om onbekende redenen niets mee doet.
Tot die verbluffende conclusie komt de kersverse staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur), die deze maand het stokje overnam van Wilma Mansveld. De spoorbeheerder kwam de afgelopen tijd juist in het nieuws vanwege grote tekorten. Er waren forse overschrijdingen bij grote projecten, zoals de verbouwing van de stations van Utrecht, Den Haag Centraal en Zwolle.
Dijksma's voorganger, Mansveld, liet eerder weten dat ProRail binnenkort waarschijnlijk te maken kreeg met een tekort van 475 miljoen euro. Een enorm bedrag. Volgens Mansveld zou dat tekort ten koste van het beheer, vervanging en onderhoud van het spoor.
Dijksma zegt nu dat dit niet helemaal klopt. Wat vervanging van het spoor betreft is er namelijk geen tekort, maar een fors overschot. Daarbij gaat het ongelooflijk genoeg om honderden miljoenen euro's. Als je die bedragen tegenover elkaar zet is het tekort dus veel kleiner - als het al bestaat.
Het bewijst maar weer eens dat het er niet helemaal je van het aan toegaat bij ProRail... en dat het tijd is voor de politiek om de boel beter in de gaten te houden en in te grijpen als het misgaat, zoals het geval nu lijkt te zijn.