Schrijven zegt inderdaad meer

Geen categorie13 jul 2013, 10:48
Briefschrijven is monnikenwerk.
Bijna alle marketing-slogans zijn drie keer kaa uu tee. Als het product of het merk ook maar iets met 'lifestyle' te maken heeft, wordt er een onooglijke berg Engelse termen ingegooid, die een onsamenhangende levensfilosofie uitdragen met als kern 'be yourself'. Mag ik een teiltje? Jezelf zijn; wat een onzin. Het zou juist veel mooier zijn als veel mensen wat minder zichzelf waren. Als parafrase op wat die irritante antitheïsten zeggen: jezelf zijn, dat doe je maar achter de voordeur.
Dan hebben we nog de producten die iets met gezondheid te maken hebben. Vooral in de verzekerings- of cultuurhoek moet alles verlatijnst of vergriekst klinken. Achmea, Monuta, Polare, Selexyz, het is allemaal koude kak. Maar het kan nog erger. Want de absolute buitencategorie in slogan-ergernis, is de leugen. Slogans die geen donder te maken met het merk en de producten die het maakt. Honda is een mooi voorbeeld. Honda's zijn heel betrouwbare auto's - voor mensen wier leven niet helemaal is uitgepakt zoals ze hadden gehoopt. En dus verkopen we deze automotieve equivalent van de witte sportsok met: 'Honda. The power of dreams'. Laat me deze slogan oneindig verbeteren door haar aan te passen: Honda. In the absence of dreams.
Tot slot zijn er natuurlijk ook mooie dingen. Mooie dingen met mooie slogans. Wat dacht u bijvoorbeeld van papierfabrikant Conqueror (goede naam), dat u simpelweg influistert 'it says who you are'. Dit is bescheiden, waar én een aansporing mooi briefpapier te kopen. Want schrijven zegt inderdaad wie u bent. Bovendien laat u zien dat u moeite wil doen voor de geadresseerde, want briefschrijven is monnikenwerk. 
Een uitgebreide e-mail is natuurlijk aardig. Maar de enige uitdaging daarin, is het vinden van de juiste woorden. Het fysiek produceren van letters, laat u achterwege. Als u een brief schrijft (natuurlijk met een vulpen, waarover een andere keer meer), moet u namelijk niet alleen het juiste opschrijven, maar de woorden zonder elektronische tussenkomst noteren. Dat is een hoop werk en ik ben meer dan een enkele brief geheel opnieuw begonnen, omdat mijn handschrift te sterk varieerde of gewoon onleesbaar was. Een handgeschreven brief moet namelijk ook mooi zijn. Welgevormde letters en een goed handschrift zijn namelijk een lust voor het oog. 
Ik kan me niet voorstellen dat u de geadresseerde uw mooie synthesen van inhoud en vorm wil onthouden. Daarenboven werkt u dan mee om tenminste één slogan waarheid te laten zijn; it says who you are.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten