Joh.
Kinderen met evenveel aanleg maken op de ene basisschool veel meer kans op een hoog schooladvies dan op de andere. Dat schrijft dagblad Trouw op basis van cijfers van de Onderwijsinspectie. Op enkele tientallen scholen krijgt meer dan driekwart van de leerlingen een hoger schooladvies dan men op basis van hun score op de Cito-eindtoets zou verwachten. De inspectie stelt een onderzoek in naar de kwaliteit van schooladviezen.
Het zal aan mij liggen, maar me dunkt dat docenten beter kunnen inschatten hoe intelligent hun leerlingen zijn dan een eenmalige toets.
En dan nog iets: hoogleraar onderwijskunde Roel Bosker zegt dat dit enorme consequenties heeft omdat: "Als je eenmaal in de havo-vwostroom zit, is de kans groot dat je erin blijft. Zit je er niet in, dan is het moeilijk er te komen". Als dat klopt is het echte probleem dan niet dat we al op jonge leeftijd onderscheid maken? Is het dan niet verstandiger om het Amerikaanse systeem, van één niveau, over te nemen, met onderscheid gebaseerd op geleverde prestaties (lees: cijfers) door de jaren heen?