"Geef me geld en ik zal je geen racist noemen."
Op DDS spenderen we zo nu en dan tijd aan zogenaamde raspooiers: vaak Afro-Amerikanen die beschuldigingen van racisme gebruiken om alle andersdenkenden de mond te snoeren. In Nederland hebben we natuurlijk ook genoeg van dat soort types, maar vergeleken met Amerika is het bij ons bijna vredelievend.
De bekendste raspooier van Amerika is Al Sharpton: een democraat en tegenwoordig zelfs tv-presentator voor MSNBC, een extreemlinkse zender. Deze man buit iedere controverse aan om blanke Amerikanen van 'inherent racisme' te beschuldigen. Zwarte Amerikanen zijn per definitie onschuldig, blanken zijn van God los. Als een Afro-Amerikaan wordt neergeschoten omdat hij blanke agenten probeerde te vermoorden is dat altijd de schuld van de dienders in kwestie. Zij waren immers blank.
De New York Post heeft nu een artikel online gezet waaruit blijkt dat deze Al Sharpton zijn bekendheid en medogenloosheid gebruikt om bedrijven af te persen:
Want to influence a casino bid? Polish your corporate image? Not be labeled a racist?
Then you need to pay Al Sharpton. For more than a decade, corporations have shelled out thousands of dollars in donations and consulting fees to Sharpton’s National Action Network. What they get in return is the reverend’s supposed sway in the black community or, more often, his silence.
En:
“Al Sharpton has enriched himself and NAN for years by threatening companies with bad publicity if they didn’t come to terms with him. Put simply, Sharpton specializes in shakedowns,” said Ken Boehm, chairman of the National Legal & Policy Center, a Virginia-based watchdog group that has produced a book on Sharpton.
Een bron - die jaren met Sharpton heeft samengewerkt - zegt dat hij "de raskaart" altijd helemaal tot het einde toe speelt. "Hij eist steeds meer geld." Gaan de bedrijven daar niet mee akkoord dan kunnen ze op een smeercampagne eersteklas rekenen. Aangezien voor racist te worden uitgemaakt het ergste is wat een Amerikaan kan overkomen krijgt Sharpton vrijwel altijd zijn zin.
NAN [red.: zijn organisatie] had repeatedly and without success asked GM for donations for six years beginning in August 2000, a GM spokesman told The Post. Then, in 2006, Sharpton threatened a boycott of GM over the planned closing of an African-American-owned dealership in The Bronx. He picketed outside GM’s Fifth Avenue headquarters. GM wrote checks to NAN for $5,000 in 2007 and another $5,000 in 2008.
Ook Honda kreeg met hem te maken. Dat bedrijf zou onvoldoende Afro-Amerikanen aannemen. Na enkele protesten besloot Honda om water bij de wijn te doen: er werd geld gedoneerd aan Sharptons organisatie. De demonstraties en andersoortige acties werden onmiddellijk gestaakt.
Het valt te hopen dat deze berichtgeving van de New York Post er toe leidt dat de Amerikaanse media en Afro-Amerikanen zelf eindelijk begrijpen dat Sharpton ze puur en alleen voor zijn eigen (financiële) doelen gebruikt. Het gaat hem niet om racisme, maar om macht en geld.