ProRail dacht met de nieuwe veiligheidscampagne even de gevaren op het spoor onder de aandacht te kunnen brengen. Met de slogan 'Victim Fashion, created by accident', proberen ze met kledingstukken van slachtoffers zogenaamde 'shock value' te genereren. Dat blies direct op in hun eigen gezicht.
NS reageerde vrijwel direct afkeurend en laat merken zich te bekommeren om de traumatische ervaringen van machinisten en conducteurs. Diverse machinisten en conducteurs hebben ook op de campagne gereageerd en sommigen geven aan dat dit inderdaad de herinneringen terughaalt.
Wauw, gewoon wauw.
Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn. Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.— Edwin (@McnutEdwin) 4 april 2019
Nu zou je verwachten dat ze bij ProRail zichzelf even achter de oren krabben, maar niets is minder waar! Zij reageerden op Edwin's tweet met:
Het is wat ons betreft nooit een stap te ver om slachtoffers te voorkomen. Ook voor jullie als machinisten willen we dit soort volgende ongevallen voorkomen. Helaas is daarvoor tegenwoordig een hele realistische campagne nodig, met de allerbeste bedoelingen. ^AW
— ProRail (@ProRail) 4 april 2019
Überhaupt is het vreemd dat ProRail een campagne lanceert voor het waarschuwen van gevaar op het spoor. Veruit de grootste groep slachtoffers zijn mensen die zelfmoord plegen op het spoor, niet mensen die niet uitkijken of stoer proberen te doen tegenover hun vrienden.
Ze schieten hiermee dan ook totaal hun doel voorbij en schofferen juist de nabestaanden en getraumatiseerd personeel. Om dan vervolgens ook nog eens zó te reageren met zo'n tweet, is te gek voor woorden.
Als het 'nooit een stap te ver is om slachtoffers te voorkomen', zamel dan geld in voor een hek- of kooiconstructie om het spoor heen, begin je bij de drukste regio's met de meeste kans op slachtoffers en hoef je ook geen geld naar dit soort campagnes te smijten.