Het openbaar vervoer in de regio Haaglanden is stukken duurder geworden, tot bijna 16 procent, dankzij de ov-chipkaart. De hardwerkende Nederlander moet boeten.
Trek de portemonnee maar: als je nog wil blijven reizen met het openbaar vervoer in de regio Haaglanden, zul je wel moeten. Nu.nl
heeft ontdekt dat de kilometerprijs voor reizen met het ov flink is gestegen: bijna 12 procent voor de bus of tram en bijna 16 procent voor de Randstadrail. Dat worden overuren maken op het werk om in het weekend nog een stukje te kunnen reizen met het ov.
Volgens de woordvoerder moeten de ov-chipkaart kostenneutraal voor vervoerders zijn. Dat betekent dat zij door de invoering van de kaart niet meer geld mogen verdienen dan daarvoor. Minder is echter ook niet de bedoeling.
Het is onrechtvaardig dat de brave chipkaartreiziger moet boeten voor de hoge kosten van de ov-chipkaart. Dan hadden we dat onhandige achterlijke systeem maar niet moeten invoeren. Het houdt zwartrijders namelijk geen seconde tegen in het Haagse openbaar vervoer. Waar is dat domme systeem goed voor? Ik kan niet één reden bedenken, behalve dan het pesten van reizigers. Ik reis regelmatig met het openbaar vervoer in Den Haag en omstreken. Ik twijfel of ik dat nog blijf doen, want volgens mij kan ik mezelf beter ieder jaar een spiksplinternieuwe fiets cadeau doen dan met het openbaar vervoer reizen. Ja, zo duur wordt het.
Zoals gezegd, het is niet rechtvaardig dat de brave reiziger meer moet gaan betalen. In Den Haag zie ik op sommige lijnen vrijwel nooit een controleur of een controleursteam aan boord. Je raadt het al: dat zijn de lijnen waar de controleurs een zeker risico lopen. Ze worden bedreigd, bespuugd of in elkaar geslagen. Als de controleurs wél hun werk doen, dan doen ze het niet goed. Zwartrijders, met name dronken Polen en agressieve jonge Marokkanen, zijn zeer gewiekst. Ze stappen uit voordat ze worden gesnapt. De kans op succes: bijna 100 procent. Wordt er toch naar het vervoersbewijs gevraagd en blijken ze die niet op zak te hebben, dan liegen ze over hun naam, woonadres, etc. Een serieus vergrijp, maar de controleurs accepteren de leugens, waarschijnlijk voor eigen bestwil.
Ik doe een voorstel om de jaarlijkse tariefstijging tegen te gaan. Het loopt de spuigaten uit zo. Dus, iedereen die wordt betrapt op het niet hebben van een vervoersbewijs, moet een hogere boete krijgen. Ben je een notoire zwartrijder, dan moet je nog eens extra diep in de buidel tasten. Het kan me niet zoveel schelen hoe hoog ze die boete maken. Desnoods stijgt de boete met driehonderd procent. Ik vind dat HTM eerst maar eens moet kijken hoe het zwartrijden correct kan worden tegengegaan, zodat er meer inkomsten kunnen worden vergaard, voordat de ov-tarieven wéér stijgen. Het openbaar vervoer is nu een mini-verzorgingsstaat aan het worden: de mensen met de 'sterkste' schouders dragen de zwaarste lasten. Intussen wordt de groep brutale meelifters en profiteurs steeds groter.