Leerlingen raken veel te snel afgeleid.
Als ik zou vragen "denk je dat leerlingen te snel worden afgeleid als ze hun smartphone mogen gebruiken op school?" dan weet ik zeker dat ik van bijna iedereen hetzelfde antwoord zou krijgen: "Ja, natuurlijk wel." Instinctief denkt iedereen dat. En het blijkt nog te kloppen ook.
Kinderen worden inderdaad enorm afgeleid door smartphones op scholen. Het is nu zelfs onderzocht of een smartphoneverbod helpt bij de schoolresultaten. Het antwoord is zo klaar als een klontje, dankzij een onderzoek van de London School of Economics:
De wetenschappers onderzochten 91 Engelse scholen waar een verbod op smartphones geldt. De uitkomsten hebben ze vergeleken met het landelijk gemiddelde, en wat bleek? De scholen met een verbod op telefoons scoorden 6,4 procent hoger. Scholieren met een leerprobleem zouden zelfs 14 procent hoger scoren in vergelijking met het landelijk gemiddelde in hun categorie. Hieruit concluderen de onderzoekers dat moeilijk lerende jeugd snel afgeleid is. Sociale media en de vele spelletjes op de telefoon blijven toch erg aantrekkelijk tijdens de les.
Dat zijn significante cijfers die we niet kunnen negeren. Oud-D66-Kamerlid Boris van der Ham is het er 100 procent mee eens: hij vindt een smartphoneverbod op school een slim idee.
https://twitter.com/Borisham/status/600665330223075328
Er zijn trouwens ook voordelen aan smartphones: ze kunnen worden gebruikt voor educatieve doeleinden om saaie lesstof toegankelijker en leuker te maken. Maar de apparaatjes zorgen dus ook voor heel veel afleiding. Natuurlijk moet je kinderen niet weghouden van allerlei nieuwe technische snufjes, maar er moet wel verantwoord mee worden omgegaan.
Een algeheel smartphoneverbod gaat misschien te ver, maar aan de andere kant kun je denken dat kinderen al genoeg met smartphones bezig zijn buiten school. Waarom zouden ze er dan ook nog mee moeten spelen terwijl ze in de klas zitten? Is de klas niet bedoeld voor kennisoverdracht van docent naar leerling? Daar past een smartphone gewoon niet bij.