Amsterdam, de gemeente met chronisch geldgebrek, laat wederom zien dat het geldgebrek écht chronisch is. Amsterdam wil namelijk belasting gaan heffen op reclame.
Gevel- en raamreclame, uithangborden, vlaggen, sandwichborden, abri's, naamplaten en zelfs grote menukaarten komen allemaal in aanmerking voor de belasting. En hoe groter de reclame, des te hoger de belasting! Vanaf 1 januari zijn ondernemers, organisaties en particulieren dus gewoon keihard de klos.
De regels en tarieven worden 6 november besproken door de gemeenteraad. Mochten die aan de hoge kant zijn (wat niet raar is gezien het fucking Amsterdam is), is de kans vrij aanwezig dat men op deze manier niet alleen reclame uit het straatbeeld ziet verdwijnen, maar de ondernemer óók weg pest.
Het voordeel is dan natuurlijk wel dat je weer een keer de gebouwen beter kunt zien. Dat is ook meteen de enige manier om nog iets van de stad te zien, want op en onder ooghoogte is alleen maar een zee van mensen.
Het idee erachter is eigenlijk nog niet eens zo slecht. Sommige delen van Amsterdam lijken meer op een willekeurige straat in Tokyo dan op een authentieke Nederlandse straat, voornamelijk door van die lelijke neon-borden en afgrijselijke zelfverzonnen logo's. Ik had liever een keuring gezien van reclame-uitingen dan zo'n maatregel als dit. Alleen al om de vervelende realisatie dat dit soort maatregelen zonder moeite door andere gemeenten zouden kunnen worden overgenomen. Daar voel ik niet zoveel voor...