Ze zouden minder slagvaardig worden en er zou minder ruimte zijn voor creativiteit.
Omroepen maken zich zorgen over de toekomstplannen van het bestuur van de Nederlandse
Publieke Omroep (NPO).
Dat bericht de Volkskrant.De omroepen zeggen dat de plannen ervoor zorgen dat ze minder te zeggen krijgen, maar weinig mogen doen op het internet en hun budget en reserves moeten delen met bestuursorganisatie
NPO.
De reactie is niet geheel verrassend aangezien dat precies is wat de plannen van de NPO behelzen. De reden dat de grote bazen willen hervormen? De publieke omroep dreigt achter te blijven bij commerciële instanties. Liberty Global (Ziggo), Google, Apple en Netflix zouden steeds meer de dienst uitmaken waardoor de zichtbaarheid van de NPO bedreigd wordt.
"De kritiek van de omroepen richt zich onder meer op de online-plannen van de NPO, die alle digitale activiteiten wil bundelen. Dit om versnippering tegen te gaan. De zelfstandige programma- en omroepwebsites moeten volgens de NPO verdwijnen of versoberen. Bovendien heeft het bestuur een betaalmodel voor ogen."
De omroepen zijn het daar niet mee eens. Zij willen graag actief blijven op Facebook en YouTube, en zeggen dat hun gebruik van dat soort sharing-sites hun zichtbaarheid juist vergroot. Daarnaast lijkt het erop dat ze hun eigen individuele karakteristieken willen behouden, en vrezen dat die teloorgaan op het moment dat alles gebundeld wordt. Ze schrijven dan ook:
"De vergaande centralisatie gaat ten koste van de pluriformiteit, de toegankelijkheid en de creativiteit van de publieke omroep."
Critici van de publieke omroep zeggen al jaren dat er te veel geld naar de publieken gaat terwijl veel programma's ook prima uitgezonden kunnen worden door commerciële zender. Daarom dwong de regering publieke omroepen al eerder om met elkaar te fuseren, waardoor er per saldo minder omroepen over zijn gebleven.
Toch is dat volgens critici nog niet voldoende. Zo willen zij onder andere dat Nederland 3 verdwijnt en er dus nog maar twee publieke zenders overblijven.
De kans is groot dat het publieke bestel de komende jaren flink op zijn kop wordt gezet. Hoewel dit vrijwel zeker ten koste gaat van programmamakers (en presentatoren en acteurs) die op dit moment voor de publieke omroep werken zal het op termijn in meer creativiteit resulteren én in een groter aanbod op de commerciële zenders.