De Belgische minister van Defensie Vandeput zit aardig in de put - pun intended - nadat hij een fout van jewelste heeft gemaakt rondom de vervanging van de Belgische F-16's. Twee uur geleden verscheen bij
De Dagelijkse Standaard een artikel - ook van mijn hand - over het gestuntel van onze regering bij Defensie, wat uiteindelijk leidde tot de totaal onnodige dood van twee van onze soldaten in Mali, door ondeugdelijke mortiergranaten. De moraal van mijn verhaal was simpel: het is tijd dat we eindelijk eens in gaan zien dat Defensie een van de weinige dingen is waar niét op bezuinigd moet worden, omdat het - letterlijk dus - van levensbelang is.
Dat betekent echter natuurlijk niet, dat ze het geld maar over de balk moeten gaan smijten daar bij onze strijdkrachten. Meer geld is wenselijk een broodnodig, maar die middelen moeten dan natuurlijk wél ingezet worden daar waar ze het hardste nodig zijn. Dát - toch aardig simpele - principe lijken ze bij onze zuiderburen echter nog niet helemaal te hebben gesnapt. Althans: de minister van Defensie niet. De beste man - Stevan Vandeput van de N-VA - ligt momenteel stevig onder vuur in België om zijn geblunder rondom de aanschaf van spiksplinternieuwe F-35's - de beruchte doch effectieve Joint Strike Fighter - die 34 verouderde F-16's zouden moeten vervangen. Dat an sich is niet zo'n ramp: als die dingen vervangen moeten worden, dan is het geld goed besteed.
Alleen: die dingen
blijken nu helemaal nog niet aan vervanging toe te zijn.
Volgens informatie die Vandeput van ambtenaren op zijn ministerie had gekregen, zouden de huidige vliegtuigen in 2023 aan het einde van hun levensduur zitten. Het contract is nog niet getekend, maar als het feest door zou gaan, zou het de Belgische staat zo'n 15 miljard gaan kosten. Een aardige duit dus, waarvan je wel zeker wilt weten dat het goed besteed is. Nu is er echter een rapport opgedoken bij Defensie waarin gesteld wordt dat de huidige vliegtuigen zeker nog een aantal jaartjes extra meekunnen dan eerder was berekend. Dat rapport is nota bene door Lockheed Martin - de fabrikant van zowel de F-16 als F-35 - opgesteld. Het is een partij die er alle baat bij heeft dat België nieuwe kisten aanschaft, dus als zelfs zij zeggen dat deze vervanging eigenlijk overbodig is, dan weet je wel hoe laat het is.
Grote vraag is nu: waarom heeft dat rapport het bureau van de minister nooit bereikt? Heeft hij zijn ministerie wel echt onder controle dan? Of wist hij hier wel vanaf, en zat hij keihard te liegen? In elk geval trekken onze buurtjes al hun conclusies over de geloofwaardigheid van deze man:
Grote kans dus dat hij hetzelfde lot als Hennis tegemoet gaat. En dat is maar goed ook, als je het mij vraagt.