Misselijkmakend: Belgische schoolboeken zetten joden neer als 'waterjattende kolonisten'

Geen categorie14 mrt 2018, 19:00
Als je nabij of net over de grens woont en je kinderen in België naar school gaan, is het te hopen dat ze bij aardrijkskunde niet dit antisemitische leesvoer aangeboden krijgen.
Het was even stevig schrikken voor een vader van een leerling aan een school in Brugge. Hij dacht even te bladeren door de lesstof die de Belgische jeugd tegenwoordig aangeboden krijgt bij aardrijkskunde, maar kwam daarbij tot een behoorlijk schokkende ontdekking. In het boek, Polaris GO!3, wordt een hoofdstuk gewijd aan het Israëlisch-Palestijnse conflict. Hartstikke prima en actueel natuurlijk, maar helaas blijkt men bijzonder onzorgvuldig te werk zijn gegaan bij het selecteren van beeldmateriaal bij dit stuk.
Eigenlijk hebben we hier met fake news eerste klas te maken. Op het eerste gezicht lijkt er namelijk weinig mis: hoewel de uitspraak "Israel is denying Palestinians access to adequate water" bijzonder onjuist is, is deze gedaan door Amnesty International. De cartoonmaker of uitgever van het boek kun je dus weinig meer kwalijk nemen dan het weergeven van het debat omtrent deze kwestie, zou je dus denken.
Alleen: Amnesty International heeft deze uitspraak helemaal nooit gedaan, meldde een woordvoerder van de organisatie. Dat betekent dat de cartoonmaker, ene Latuff, dit dus gewoon uit zijn duim heeft gezogen. Het laat zich raden waarom: om Israël, dat juist bijzonder spaarzaam met water om probeert te gaan (in tegenstelling tot de Palestijnen...) in een kwaad daglicht te zetten. En dat maakt het tot een bijzonder haatvolle cartoon die absoluut geen plaats verdient in een boek, laat staan in een schoolboek. Het is dan ook te hopen dat deze antisemitsch gekleurde boeken snel vervangen zullen worden, desnoods onder druk van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs. Zodra we antisemitisme beginnen te accepteren, is het hek immers van de dam.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten