Deze week vindt de Milan Fashion Week voor mannen plaats. Op de podia presenteren modeontwerpers hun nieuwste trends en wandelen 'modellen' rond om hun schoonheid te tonen. Nou ja, schoonheid. Dat laatste is natuurlijk een subjectief begrip en de graatmagere ventjes die er rondlopen gaan nauwelijks voor mannen door. Toch zou de Milan Fashion Week een toonaangevende modeshow zijn. Gelukkig hebben we de beelden en die willen we u dan ook niet onthouden. Maar wat is nu eigenlijk zo'n modeshow?
Zo'n modeshow is véél meer dan enkel en alleen wat foto's maken. Het is een manier om mensen aan te sporen te blijven consumeren. Daarvoor moet de mode ook vaak op de schop. Het liefst zo contrasterend mogelijk. Het ene jaar felrood en het andere jaar pastelkleuren. Dan weer strak om het lichaam en enkele jaren later zo baggy mogelijk. Voor degenen die gevoelig zijn voor mode is het natuurlijk een ramp om 'uit de mode' te zijn en dus volgen velen nauwlettend de trends om daarna koopjes te jagen. Op de onderstaande beelden zien we dan ook weer decadente modellen met soms leuke en soms bizarre kleding.
https://twitter.com/BoF/status/1085039396347367426
Modeshow's zoals die in Milan laten vaak opvallende kleding zien, maar oogsten kritiek uit allerlei hoeken. Dat komt omdat het meer is dan alleen een show. Het is een marketingmiddel met soms gevoelige kantjes. Zo vielen de Italianen van Dolce & Gabbana in China in ongenade omdat hun marketingfilmpjes 'beledigend' zouden zijn. Op de filmpjes was te zien hoe een Aziatisch model Italiaanse gerechten at met stokjes. Dat leverde boze chinezen op.
Modeshows voor vrouwen waarbij magere modellen worden rondgestuurd oogsten voortdurend kritiek. En niet alleen van 'hysterische feministes'. Die magere modellen zouden niet goed zijn vanwege de impact op de jonge kijkers. En de kritieken snijden hout. Complete generaties meisjes krijgen onrealistische beelden voorgeschoteld van het 'modelleven'. Dat kan best indruk maken en dat is ook de bedoeling. De magere modelletjes zijn namelijk een handig middel om een 'gevoel van onzekerheid over het eigen' aan te wakkeren.
En dat gevoel van onzekerheid kan worden gebruikt om via marketing de koopdriften aan te zwengelen. Op die manier kan de modeshow in Milan voor de mannen worden gezien. Echte mannen laten zich natuurlijk niet onzeker maken, al worden er ook vaak magere mannelijke modellen ingezet. Enorm decadent feestje dus waarbij je afvraagt waar het allemaal om draait.